fredag 17 april 2020

Puch 1958 MS50-motor första modellen

Jag har haft några sådana här motorer genom åren. Jag har aldrig behållit dem eftersom det alltid funnits andra motorer sv större intresse för mig. Och ni som följt den här bloggen vet att jag vurmar för två- och treväxlade crick-crack, motorer med den så kallade punglådan. Den här motorn har jag unga direkta planer för mer än att möjligtvis sätta ihop den och ha som prydnad. När all smuts tagits bort var den ganska enkel att putsa upp. Dessutom är den i bra skick. Tyvärr saknar jag tändsystem och den lilla smala cylindern med lika liten topp. De andra bleckplåtskåporna finns. Vi får väl se om jag har tålamodet att leta upp dessa delar eller om jag som vanligt byter bort allt mot en tvåväxlad pungmotor. Letar du efter en bra stomme har du en perfekt här utan glapp som snurrar fint.

lördag 4 april 2020

The Holy Grail - Puch MS50 Baby 1954

Eller heliga graalen på svenska. Någon gång händer det. Man hittar en del till en av de där mopparna man aldrig haft. Här sitter jag och går igenom en hög delar till MS50 som jag köpte via Facebook. Min son dundrade förbi Västerås med sin långtradare och nu har jag lådan här. Den här framgaffeln är till de första Puch MS 50 som kom till Sverige och såldes som årsmodell 1955. The Baby Puch. Den här gaffeln är rak och blev ljusblå innan den till slut blev svart och sedan skrotades. Förmodligen skedde detta redan på 70-talet av gravrosten på röret. Sådant är lätt att fixa precis som de avkapade skärmfästena.

lördag 21 mars 2020

Puchtankar

Det blir bara fler och fler tankar i samlingen. Här är mina olika Puch Florida-tankar. Det finns en helkromad till en 67. En vit till en 64. En vit till en 62. En benvit till en VS50 59. Och den som är svart har varit röd från början och kommer troligen från en röd 65.


lördag 7 mars 2020

Tema 1962 - trimmad för blixtax




Såg denna gamla återförsäljarannons på Facebook. Tack till Janne Hammar.


lördag 29 februari 2020

Puch Florida 1962 - tank som blev vackert patinerad

Jag kunde inte hålla mig. När min fru åkte till högskolan för att gå på föreläsning plockade jag fram lite putsmedel och satte igång. I grunden är detta en tank till en MS50 som kromats. Vad jag kunnat läsa mig till satt den enbart det första året på Floridan som introducerades 1962. 4,5 liter istället för 5,5 som faktiskt kom redan 57 på VS50. För mig betyder 1962 mycket, det var året då jag föddes. Resultatet av 1,5 timmes slit blev över förväntan. Kromet mycket bättre än jag trodde och lacken blev bra med mycket patina - precis som jag vill ha det. Det återstår ett par timmar för att uppnå det maximala resultatet. Hittills är jag dock mycket nöjd. Jag kan konstatera att tidigare ägare försiktigt gjort en del bättringar och det finns några mindre bulor och märken. Men det hör liksom till tycker jag.

Före

Och så här blev den vaxad och klar

fredag 28 februari 2020

Äää daeä en Poouuck?

Som rubriken. När man är ute med den ljusblå Tomosen får man alltid nya snackekompisar. Men det som förvillar alla är att jag säger att det är en Tomos. Öhhh daen säär ut som än Pouuch. Ja min gjorde 60-70. Men den hade NSU-motor. Inte lönt att förklara att jag försett min med diverse Puchdelar för att förvilla. Och när man förklarar att den gör 28 på tak väg och 35 i nedförsbacke blir alla ändå besvikna. Idag hämtade jag ett paket med en tank till en vit Florida från 1962. Ni vet den som är lite mindre än den blev de kommande åren. Jag fick den för 50 spänn på Tradera. Om jag behöver den, nej men man kan inte strunta i tillfällena. I kommande inlägg får vi se hur fin den kan bli med lite jobb. Väl mött då.

onsdag 19 februari 2020

Äntligen. En fin originalsadel till Puch Dakota

Äntligen hittade jag en fin originalsadel med slät klädsel och med den rätta loggan. Har letat i flera år. Plötsligt fanns den på Tradera. Hel klädsel med några små knappt märkbara skador. Bara att mata in en summa som var i klass med vad en nytillverkad kostar. Jag hade dock tur och fick den för 726 SEK. Till saken hör att jag hade slutat att hoppas och köpte först en av de få nya som kom till Sverige för ett par veckor sedan. Men jag blev grymt besviken och sålde den vidare för samma pris som jag hade gett hos Mopedrenovering.se. De nya skulle vara bättre än tidigare med rätt passform men den var lika bred som den med ribbad klädsel och loggan var fortfarande med fel typsnitt. Som vanligt alltså. Nu ska jag smörja upp den här med Viking läderfett. Det funkar bra även om klädseln är någon typ av galon från 60-talet. Kul med rätt patina.

onsdag 12 februari 2020

Fin och hel klädplåt till Dakota sökes

Den här klädplåten är lite trasig även om den ser bra ut monterad. Den har ingen logga som de nyare. Och eftersom den sitter på en 66:a vill jag ha en likadan. Vet faktiskt inte vilka årgångar den var utan logga, är så på 66 och 67. Men på min 68/69 har den logga. Dock så kan ju alla ha blivit utbytta någon gång. Men har du en hel och fin kan jag pynta det som krävs. Mejla gärna till puchdakota1966@gmail.com har jag något du söker kan vi alltid byta.

söndag 26 januari 2020

Vinterpyssel hos Puchsamlaren

Under den kalla årstiden är det avkopplande och botanisera och underhålla förra årets inköp. Just nu har jag jobbat med ett äldre fläktgaller. Dock är det svårt att få till det helt perfekt med enbart handkraft. Retar mig på att jag inte kan få centrum blankt hur jag än gnor. På en förgasare hittade jag ett munstycke med kul märkning. Har aldrig sett detta tidigare. Är det en liten firmalogga eller är det någon hemgjord märkning. Hör gärna av er om ni har ett liknande puchdakota1966@gmail.com
Idag den 12 februari fick jag följande svar, tack för det.

Hej

Köpte ett IMA ställbart munstycke 1966 till min då nya Florida. Har fortfarande kvar mopeden.

IMA var mycket bättre än Jubi, som har en pinne som fastnar i tändkabeln.

torsdag 19 december 2019

Samlingen av Bing 12 original växer sakta men säkert

Nu är jag uppe i 20 kompletta förgasare till mina älskade Puchar. Ja förutom dem som redan sitter på mopeder och lösa motorer. Överst på tronen en original 15 mm som jag hittade för ett tag sedan. Ska bli kul att prova den i vår.

lördag 7 december 2019

Västerås Classic den 30 november 2019 del 2

Här kommer fortsättningen från föregående inlägg. Själv skaffade jag ett DS50-objekt från 1962 med matching numbers. Ungefär lite mer än hälften finns. Och jag har inte kunnat bestämma mig för om jag ska starta ett ett nytt projekt eller ge upp direkt. Eller bygga en Mexico klon. Jag kan även byta delarna mot något Florida-objekt. Det lutar nog åt att jag säljer delarna igen, har liksom ingen tid att sätta igång med något just nu. Det tråkiga är gjort och motorn är renoverad och sedan körd några 100 mil vad jag kan konstatera. Ju mer jag kollar på delarna tror jag helt enkelt att tidigare ägare köpt en halvrisig Alabama med bra fungerande motor och sedan rivit ner den i bitar och påbörjat en renovering som aldrig slutförts.






 Den här säljaren hade delar för att förse alla mopedälskare med reservdelar i flera år på Tradera.


Västerås Classic den 30 november 2019 del 1

Det var isiga vägar och sträckan på typ 13 mil från Norrköping tog nästan 3 timmar. Jag kom fram klockan tio och trodde allt var över. Men ruljansen här lite längre norrut var inte lika hemsk som vi är vana vid i söder. Jag menar alla vet att det gäller att vara på plats vid sextiden om man ska få tag i något som man gillar i Höör eller Degeberga. Prisläget var medel och utbudet går inte att jämföra med sommarens höjdare i Tingsryd. Jag skulle aldrig åka från Helsingborg och hit, det hade det inte varit värt. Men när kan jag dra nytta av min övernattningslägenhet så funkar det en ledig klämdag.













Leta i den här bloggen