onsdag 31 augusti 2022

Puch Florida 1964 - ännu en motor för hyllan

Så nu har jag jobbat upp ytan på den här tvåväxlade motorn. När jag först fick den tyckte jag att den sjöng lite från ramlagren. Det visade sig troligen bero på att kolven satt felvänd och även körts så ett tag. Två fula men inkörda repor på vardera sida i TRM-cylindern. Topplocket var planat, kicken rostig och drevet bara 10 kugg. Nu har jag vänt kolven rätt, hittat en finare kick i det berömda svarta skåpet. Där fanns också ett perfekt original topplock. Undrar var alla delar kommer ifrån… Nåväl känns bra att ha ytterligare en motor om något händer. Delarna till de här motorerna blir bara svårare och svårare att hitta hela. 







torsdag 18 augusti 2022

Lösning för oss längre Dakotaägare

Jag är ju lång och ibland känns Dakota lite för liten. Idag när jag plockade fram en grön för årlig genomgång och putsning kom jag på att jag kunde sätta Floridans lägre fotpinnar på istället för de lite högre som är original. Benen fick helt plötsligt tre cm mer utrymme. Samtidigt tog jag av det löjligt låga styret och satte på ett högre av 70-talssnitt. Helt plötsligt fick jag känsla för att köra Dakota igen. Och när jag ändå höll på satte jag dit en ny huvuddel till gashandtaget så att man slipper den där glidande känslan av att tappa handtaget. Funkade riktigt bra. Åtminstone om man behåller den gamla Magura-armen. Jag saknar chokereglage på denna och lägger heller inte så mycket tid på att leta upp detta





Lämna gärna din kommentar

fredag 12 augusti 2022

Augusti 2022 - Puch Florida 1965



Fotnot: Det här är min moped och inget gammalt reklamfoto som några ställt frågor om. Jag trodde att det framgick med tanke på låset på pakethållaren till exempel.

Lämna gärna din kommentar

måndag 18 juli 2022

Puch Florida 1964 - Ny motor att pryda hyllan med

Ett inköp för att det är kul. Sjunger lite i ramlagerna men jag tror inte att hyllan bryr sig om det. Nu ska det putsas i sommar. När regnet kommer.



lördag 16 juli 2022

Puch Florida 1972 -,bara att åka nu

Föll till föga och köpte en ny klädplåt med logga från Puchverkstan.se. Orkade inte leta efter en original. Den nya passade fint och det finns inget att klaga på. Ja glipan mot fläktkåpan kunde varit lite mindre, man får faktiskt vara glad över att man köpa en sådan. En original som var nästan hel gick på 800 kronor sist jag såg en till salu. 

Frågan är vad man ska hitta på nu. På måndag ska jag hämta en tvåväxlad motor från typ 63-64 som jag köpt. Inte för att jag behöver den utan mest för att det är kul att ha flera på hyllan.







tisdag 5 juli 2022

Mer om centralstöd till Puch Florida nu med svar från NTS

I mitt förra inlägg orerade jag en del om de nytillverkade stöden från NTS. Jag var irriterad på att bredden skiljde fem centimeter i basen. Nu har jag fått svar från NTS som hävdar att det finns åtta olika artikelnummer. Jag kan inte säga emot eftersom jag saknar kunskap. Men det betyder att det som säljs är en kopia av de stöd som satt monterade på de sista årgångarna. 
Här är NTS svar:

Hejsan Mikael,

Det finns många olika originalnummer för stödet till Puch Florida (8st som vi hittar). Puch ändrade lite hejvilt.

Stödet vi har motsvarar ett av de senare med nr. 350.2.24.000.2 & 350.2.24.100.2. För 199/201mm stödlagerrör.

Dock har alla stöden har ersatt varandra.

Det har bara funnits ett centralstöd för eftermarknad.


Med vänliga hälsningar/Kind Regards,

lördag 2 juli 2022

Nytt stöd med cowboystil - 5 cm för brett

Nytillverkade delar kan ibland vara fantastiska men lika gärna missfoster som aldrig borde ha sålts. De nytillverkade stöden till Puch Florida och äldre MS och VS-modeller tillhör de sistnämnda. Här ett nytt jämfört med ett original. Det nya är 27 cm brett i basen när ett original är 22. Min undran är varför inte kopiera stödet rakt av. Ingen konstig del och relativt enkel att tillverka. Jag har mejlat NTS som är den stora grossisten och som tar fram och nytillverkar delar. Får jag svar gör jag ett inlägg. 

Här ett mejl jag fick av mopedrenovering.se när jag frågade dem om bredden med anledning av att de hade ett stöd i nytt utförande på sin hemsida. 

 Hej Mikael, Vad vi vet och lyckats hitta så finns det bara en tillverkare av dessa, våra ser ut att ha samma mått som den du skickade, cc 26cm Vi har påtalat detta för NTS i omgångar. Så tyvärr är det nog bara begagnat som gäller för din del om du vill vara på originalmåttet, annars bygga om eller tänka att den står stadigare när den är bredare. -- Mvh Samuel Edling https://www.mopedrenovering.se/ info@mopedrenovering.se


 

fredag 1 juli 2022

Puch Florida 1972 - provkörning

Lämna gärna din kommentar Det blev en spännande provkörning. Mycket skrammel från fläkttallriken. Kedjan sträckte sig, använde en gammal begagnad eftersom jag glömt att köpa en ny. Kopplingen visste jag att den hade klibbat ihop. Så efter 20 minuters körning på plan väg började kopplingen funka. Stanna och justera. I slutet hoppade kedjan till slut av så jag kom hem med riktigt oljiga händer. Fläkttallrikwn åke av. Den var inte plan. Tog en sprillans ny som jag hade liggande. Konstaterade att om jag satte på ett 13 kuggars drev fram så slapp jag att korta kedjan. Och det blir ju även enklare att testa med en urpluggad cylinder längre fram. Snabbt ut igen och jag kunde konstatera att skramlet var borta och TRM-cylindern inte hade något problem med dra två kuggar mer fram, jo uppför förstås. Det får man leva med. Körde sedan en timme utan problem. Mätaren visade 40 när den fick varva ut. Testade mot en hastighetsvarnare som polisen satt upp - 34 visade den och ett stort tack. Så två km mer med ett större drev. Den visade 37-38 med 11 kuggar fram tidigare under dagen vilket är ungefär 30. Kunde även konstatera att halvljus och bakljus funkade. Men icke helljus. En rätt bra dag och bygget av den här Floridan slutade ganska lyckligt trots initiala problem som jag skrivit om då och då under åtet som gått. Har nu beställt en ny klädplåt av puchverkstan.se, naturligtvis den med logga för fint ska det vara. Och lite dyrare.

torsdag 30 juni 2022

Puch Florida 1972 -,redo för provkörning

Jag vet att den startar och låter okej i ramlagerna. Men annars blir det en överraskning. Och antagligen är det mycket småfix kvar, det brukar det vara. Jag hade ingen bra kabelstam och omkopplare från styret ned till framlampan så jag köpte ett nytt kit av mopedrenovering.se för 189 kronor. Märkliga färger på kablarna och jag vet faktiskt inte om jag fått ihop det rätt. Testade dödaren och den är åtminstone rätt. Jag får knåpa ihop en egen kabelhärva i vinter för kablar till tutan saknades. Nu fattas jag bara en klädplåt över drevet sedan så ser den helt okej ut. För ganska precis ett år sedan var den en hög med delar av olika märken som jag släpade hem från en liten by utanför Uppsala. Trots att jag inte gjort något åt bakskärmsslutet som är lite buckligt och kedjeskyddet som fått en bit avklippta blev det ingen billig affär direkt. Räknar man ihop inköpskostnaden på 4500 kronor med de delar jag köpt, både nya och begagnade, samt lämpligt som låg i lådorna hemma, blir det ungefär 14500 kronor. Kanske är helt okej för en Florida med matching numbers med originallack. Bara luftburken och lamphuset som är omlackerade. Sälja den går inte, tveksamt om jag får tillbaka mina utlägg, så den får väl stanna fyra, fem år. Vi hoppas att den rullar på bra. Pluggen är kvar och 11 kuggar fram. Kan den toppa 32 får man var nöjd. Och jag insåg att den gamla ljuddämparen från 64:an nog sett sina bästa dagar. Så jag köpte ännu en ny. Passade hur bra som helst. Och om kag nu ska ge det kritiserade företaget NTS lite cred, så var de svarta handtagsgummina, kopior av Magura, riktigt bra. Kan verkligen rekommendera dem.





Lämna gärna din kommentar

måndag 30 maj 2022

Puch Florida 1964 - slitvargen fick ett nytt avgassystem med perfekt passform

Eftersom jag behöver ett avgassystem till min Florida från 1972 köpte jag ett nytt komplett från mopedrenovering.se för 995 kronor till min vita 64:a. Det gamla original kan få ha gjort sitt på den vita men det duger stt använda ett tag till på den röda.Genom åren har jag köpt fem, sex nya avgassystem och de har alla passat bolt on. På nätet har man läst om folk som inte fått dem att passa och när jag förklarat att det är inga problem har man nästan blivit idiotförklarad. Så här gör man. När man ska montera systemet lossar man ändstycket så att man får lite spelrum för fästet på mantelröret. Man behöver inte ta loss det helt. Sedan är det bara att först fästa böjen i cylindern och spänna. Sedan passar man in det andra fästet med bromshållaren, fäster skruvarna lite. Sedan spänner man åter ändstycket och avslutar med att spänna fast bromshållaren. Ett tips här är att kolla att det finns tätningsgarn mot böjen innan och inte vrålspänna muttern där bak. De nya kan ha svaga gängor. Använd en extra M7-mutter för att låsa fast den första muttern. På de nya sitter det en M7 som passar en hylsa storlek 12. Varför vet jag inte, men en extra mutter som passar hylsa 11 löser problemet. Nu köpte jag komplett färdigmonterat system från mopedrenovering.se för att jag är lat. Jag vet inte om dessa system skiljer sig från de i lösa delar eftersom tex puchverkstan.se bara säljer dem i delar, åtminstone sist jag kollade just med tanke på att folk länge klagat på passformen. Jag tror helt enkelt att de som klagar inte vet hur man monterar dem vilket är lite trist för de som säljer delarna. Lämna gärna din kommentar

onsdag 18 maj 2022

Puch Florida 1972 - lite mer monterat

Det går framåt. Tank och tuta på plats. Tyvärr några små bucklor på tanken. Jag har en felfri äldre helkromad tank, men är man originalfreak så ska det vara rätt. Jag hoppas att jag fick rätt på V3-motorn förra året, faktiskt matching numbers, annars sätter jag på en crick-crack-notor och den andra tanken och låtsas att det är en 67:a. Ja då får jag förstås byta några andra småsaker också men det finns. Ingen ser skillnad när jag är klar ändå. Men vi hoppas på det bästa.
Lämna gärna din kommentar

Puch Florida 1972 - idag kom ett styre på

Det har gått trögt med det här objektet. Gjorde ganska mycket i slutet på förra sommaren, men sedan blev jag trött. Kan ju delvis bero på att jag måste ta ut andra moppar för att komma åt den. Och sedan ska man minnas var delarna fanns. Hoppas att få på tanken inom kort. Ska bara plocka fram den ur gömmorna... Visst är det kul med bevarad originallack, ja förutom lamphus och luftburk som jag fixade förra året.
Lämna gärna din kommentar

torsdag 12 maj 2022

Min gamla Tomos på auktion / nu med slutpriset

Hittade den på Kalmar auktionskammare. Man får ett gott skratt när man läser auktionsbeskrivningen. Men så är det när oinvigda ska beskriva saker.  Jag sålde den för 13700 och den ligger på 12000 nu. Men den måste väl upp rejält om det ska bli någon vinst för säljaren efter auktionsfirmans avgifter. Ni som följer bloggen hittar när jag byggde den i min övernattningslägenhet 2019-2020.Det som är lite märkligt är att killen som säljer inte ens litade på vad jag berättade för honom om ursprunget, årsmodell, vad som var ändrat och så vidare. Det enda han gjort är att sätta på en ful sadel och klistra ett fult märke på lamphuset. Man blir bedrövad. Motorn är från 1964 och kommer från en vit demonterad Puch Florida som jag köpte i delar i Hallstahammar till exempel. Slutpriset blev 12000 exklusive köparavgifter. Det tar ett tag innan Tomos blir lika högt värderat som Puch kan man konstatera.



lördag 7 maj 2022

Trevlig dag på veteranmarknaden i Höör

Det blev en bra lördag på veteranmarknaden i Höör. Säsongens andra marknad. Som vanligt blandad kompott och varierande säljarmentalitet. Lyckades hitta fyra kompletta Bosch-tändplattor. En TRM-cylinder, en ELKO-cylindet, två fina topplock vilket det ena visade sig vara högkomp men utan instansat nummer, det har jag aldrig sett förrut, ett fint gashandtag Magura till någon Crescent eller Monark, en fotpinne, ett lyfthandtag till Florida. Och tre svänghjul med fina magneter och hela kilspår. På köpet ett helt fläkthjul med det breda spåret. Det enda jag inte lyckades hitta var några inre grundplattor av den äldre modellen med filtkant. Får väl bli i höst kanske.

tisdag 26 april 2022

Påfyllning av delar till Puchsamlingen

Jag är en längre tid letat efter ett Bosch svänghjul med ett fint kilpår till mitt pågående motoprojekt - en tvåväxlad pungmotor från 1963. Först kollade jag på Tradera ett antal veckor. Såg ett lämpligt och kollade med säljaren om kilspåret var helt. "Dä e jättefint" var svaret. Slog till. Men besvikelsen var total när jag öppnade paketet. Vi hade helt enkelt olika syn på vad ett fint kilspår är. Försökte sedan köpa ett antal andra men med bud runt 350 fick mig att rygga. Kände att det kunde bli både tre och fyra inköp innan jag skulle bli nöjd. Och med bedkrivningar som titta på bilderna och bedöm skicket. Då pratar vi om mörka suddiga bilder utan kilspåret avbildat gav jsg helt enkelt upp. Sonen meddelade att Degeberga veteranmarknad skulle äga rum och jag vsr naturligtvis på. Ivrigt tjatande om att klockan 06.00 är nästan försent kom vi iväg, vi två och hans vän A. Jag hade föreställt mig en marknad med tusentals gubbar på jakt efter fynd och bara några få säljare som hade något av värde. När vi anlände halv åtta fick vi parkering intill, vilket aldrig hänt tidigare. Det var fler säljare än kunder. Det var bara att ta en bag från den stora livsmedelsjätten och ut och leta efter ett svänghjul. Det brukar finnas sådana i drivor på marknader. Men de var svårfunna den här gången. Lyckades dock rota fram tre stycken för en 50-lapp styck. Och sedan gick det av bara farten - två bagar fylldes till bredden av topplock, fyra stötdämpare, kromade tankar, Magurahandtag, en babycylinder till MS50 för en 50-lapp, och åtskilligt mer - bland annat åtta fläkthjul, nio yttre fläktkåpor, åtskilliga fläkthuvar och annat löst krafs. När klockan slog nio hade jag gjort av med 1500 och hade skuffen full av delar. Så mycket har jag aldrig lyckats komma över här tidigare. Klocan 09 fylldes gångarna och det var som vanligt. Nu har rengöring och lätt putsning av delarna inletts för man kan ju inte stoppa in smutsiga delar. Ganska mör efter två dagars rengöring. Men skam den som ger sig. På det igen. Visst är det märkligt. Under pandemin sålde jag det mesta av mitt lager under förvissning om att jag skulle dö och en önskan om att lämna allt uppstädat och enkelt att avveckla för min familj. Skrev utförliga försäljningsanvisningar för mina moppar och tips på köpare som skulle ta alla för ett visst pris. Nu stoppar jag in del efter del med ett helt nytt motto "den som har flest delar när han dör vinner"

lördag 9 april 2022

tisdag 5 april 2022

Puch 1966 prislista

Wow här finns alla favoriterna - Dakota, Florida och Alabama. Den läckra MC50 som man aldrig kommer att äga eftersom den kostar lika mycket som tre vita Florida. Och det är den inte värd tycker jag och fnyser lite av avundsjuka.
.
Hittade en ful bild på prislistan från 67 som lägger till idag den 27 oktober 2022



torsdag 17 mars 2022

onsdag 16 mars 2022

Puch 71

Har kommit över reklambroschyren för 1971.
40 härliga sidor med Puch-nörderi








Lämna gärna din kommentar

Fin Wittkop-sadel helt original och hel

Jag såg den här sadeln på Tradera och var helt enkelt tvungen att köpa den. 601 kronor. Helt okej tycker jag. Enligt säljaren ska den ha suttit på en Puch MS50 från 1955. Det är dock inget jag kan verifiera men jag vet att tidiga Puch Maxi hade sadel från Wittkop. Satt och kollade på nätet och sadelmodellen på MS50 från 54-55 ser lite annorlunda ut. Och det gör den även på Maxi. X-30 hade väl Bategu? Den här har fästen för verktygsväska. Jag får väl googla runt och hoppas på tur i sökandet. Wittkop finns ju än idag. 
För att rengöra den använde jag läderbalsam och resultatet blev över förväntan. Den är lite spröd i kanterna och lite torrsprucken  undertill. Men efter min behandling blev den mjuk och fin. Ska lägga den till samlingen av delar. Om någon vet mer exakt på vilka modeller sadeln satt på mejla gärna till puchdakota1966@gmail.com

Färdig sadel
Såg här såg sadeln ut med ena halvan påbörjad med läderbalsam
Obehandlad underdel
Behandlad underdel
Original logo ytan obehandlad
Färdig yta


Lämna gärna din kommentar

lördag 12 mars 2022

Jag blir allt skickligare med slipklossarna

Den här yttre fläktkåpan till en äldre Puch-motor såg fruktansvärd ut. Någon hade kört en typ av stålborste på hela ytan, förmodligen med någon borrmaskin. Jag trodde aldrig att det skulle bli något av denna tog inte ens en bild innan jag satte igång. Det tog minst 12 timmar att för hand fixa detta med sandpapper, slipklossar och putsmedel. Alltså en timlön på åtta kronor ungefär eftersom kåpan kanske är värd 85 kronor nu efteråt. Nu putsade jag dock ett fläktgaller samtidigt så riktigt så illa blev det inte, men ändå








Lämna gärna din kommentar eller mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen