torsdag 21 februari 2013

Bing 12 till Puch - en samling original

Här är min samling av kompletta Bing-förgasare till Puch. Alla är original. Förr var de värda 300-400 styck. Nu säljs nytillverkade för samma pris. Men hur är kvaliteten på dessa? Och hur känns det att köra med en sådan? Och vem vet vad som sitter på nya objekt som hamnar i garaget? De nya avgassystemen är lycka även om de är av tunnare plåt än orginalsystemen - de låter mer och man kan aldrig få det där originalljudet som man minns från sin egen mopedtid när den nya Dakotan provstartades i väntan på den stora dagen. Det är tankar man får när man öppnar någon av sina lådor med begagnade originaldelar.

6 kommentarer:

  1. Jag kan säga att kvaliteten på nytillverkat är sådär. Jag köpte en 12 mm förgasare till min Sachs och fick inte motorn att gå bra. Det visade sig att det var grader i flottörlocket så den fick för lite bensin. Brotschade ur graderna men den gick ändå inte bra. Skiftade allt som går att skifta i förgasaren utan resultat. Till slut reklamerade jag den och fick en ny. Då blev det fart på moppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört om problemen för Sachsförgasarna, de var de första som kom som billiga nytillverkade. Oftast var det gängorna till det ställbara munstycket som var kass. Misstänker att gjutningen av din första var kass. Kanske är det så att man kan ha tur och få en som är OK. Jag vet att de sekunda nytillverkade delarna säljs på Tradera av mindre hederliga säljare. Jag köpte själv ett verktygslock till min Alabama - visst var det billigt, men det rostade direkt i vårt västkustklimat med lätt saltat duggregn...
      se inlägget "rosten kom snabbt 2011"

      Radera
    2. Hej! det har jag nog märkt,oljudet med nya avgassystem ,låter något djävulskt när man kör trimmat,sen är dom dyra med,ja är det något som är billigt? /staffan,

      Radera
    3. Ja, det smattrar som f-n från 40 och uppåt. Men blankt och fint...

      Radera
  2. Oj, oj! Det verktygslocket 2011 var inte vackert...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du skulle sett min min. Redan dag 3 kom de första prickarna. Jag putsade och nästa dag var prickarna dubbelt så många. Till slut gav jag upp. Locket är numera slängt. Antagligen tillverkat i någon fabrik med barnslavarbetare vilket gjorde det hela till en än mer smärtsam upplevelse...

      Radera

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen