lördag 9 februari 2013

Nytt ljud - ny kraft i Alabaman från 66

Det enklaste sättet att få ny kraft och fart i Puch är att byta avgassystem. För runt en tusenlapp återkommer körglädjen. Och för oss som tröttnat på att gegga med oljesmuts i ett par timmar är de nytillverkade delarna guld värda. Bara att byta. Ibland räcker det med en ny böj. Även nya baklampor är min favorit. Då slipper man bekymra sig för 25-åriga adrenalinstinna och nybakade snutar. Vi vet alla hur obehagligt det känns när man blir stoppad av en sådan, de står och fingrar på sitt pistolhölster och försöker med myndig stämma läxa upp någon som kunde varit deras farsa. Man vet inte hur de ska reagera när man säger emot dem med samma myndiga stämma. Tacka vet jag snutar i ens egen ålder - de vet precis vad man modifierat och de skrattar åt det. Och de förstår att man inte kan ha ljuset tänt om man inte har motorn igång.

2 kommentarer:

  1. Har du blivit stoppad nyligen? Kan ana en viss irritation i din text. Själv blev jag stoppad förra sommaren i Råå pga. Ej laglig hjälm, tur så frågade inte konstapeln efter trafikförsäkring, för en sådan hade jag ej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En brudpolis försökte mästra mig för ljuset när jag stod stilla med motorn avstängd. Men jag käftade tillbaka och försökte vänligt förklara hur äldre motorer fungerar. Det slutade med att hennes manlige kollega helt enkelt bara startade motorn i deras pikebuss och körde iväg utan ett ord. Andra gången det händer, dessutom mitt i natten precis utanför grindarna på jobbet.

      Radera

Skriv här om du vill kommunicera med mig. Du kan också mejla till puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen