fredag 15 juni 2012

Sillaburk - ännu en raritet nytillverkas

Såg denna på ebay.de. Nytillverkas av plast istället för bakelit. Har inte sett den i Sverige än, men den finns kanske redan.

Puch MS50 Kansas 62 renovering - spara pengar, fixa originaldelarna

Jag har en fix idé om att mopeder jag renoverar ska återställas med samma delar som de hade från början, så långt det är möjligt. Det är därför jag även lägger tid på att rengöra gummidetaljer och köra rostiga bultar i citronsyra. Att köpa nya gummiunderlägg till tanken, tankfäste och tanklock hade gått på några hundra kronor. Tyvärr gick inte svingen att rädda så jag har hittat en som är OK med kedjeskyddet i behåll. Den behöver dock lite svets, ett stag är borta och den inre plåten har släppt. Jag frågade en kille på närmsta verkstad på Råå om de kunde hjälpa mig. Det visade sig att de har en verkstad till några kilometer bort. Och där ska det finnas en likasinnad som jobbar. Alltså en som har moppar som intresse. Snacka om flax. Tanken har jag börjat slipa, för hand, jag gillar det. På den här årsmodellen hade MS50 fått den stora tanken, dock utan krom på övre halvan, med med verktygslucka i krom, så man slipper problemet med slipa bort krombeläggningen. Jag kunde tagit en annan tank, men ska det vara samma delar så ska det. Den vita färgen tålde inte citronsyra tidigare när jag fixade ramen så jag testar att lägga även det målade tanklocket i samma lösning - otroligt att man kan får för sig att måla ett tanklock...

torsdag 14 juni 2012

Puch Alabama 66 - byte av ljuskontakt

Idag bytte jag ljuskontakt på Alabaman från 66 - det gäller att passa på innan man ska jobba nästa pass på sju dagar. Nu sitter fyndet från Ebay på. Funkar perfekt.

onsdag 13 juni 2012

Puch MS50 Kansas 62 renovering - ramen lackad

Nu är ramen klar. Färgen får härda i solskenet och sedan får den stå i 10 dagar innan det är dags för rubbing och vax. Nu är det dags för tank, sving och framgaffel. Hujeda mig vilken tid det tar. Kan kanske börja sätta ihop den i juli/augusti. Om någon undrar, ja jag har medvetet låtit lagerskålarna sitta på och bli lackade och ja jag har medvetet låtit två bultar sitta kvar på ovansidan. var rädd för att om jag tagit av dem kunde jag gjort större skada än nytta. Se bilden hur den såg ut före min behandling med skrap, citonsyra och slipning. Man är på god väg att bevara något som andra hade slängt.

tisdag 12 juni 2012

Puch Alabama 1967 - ny i samlingen

En Puch Alabama 1967 har införlivats i samlingen. Ser ganska bra ut och har originallacken i behåll. Vid hemfärden upptäckte jag att den kändes ostabil. Inte så konstigt. Framgaffeln var lös. Det tog inte så lång tid att spänna den. Hittade sedan en rad saker som måste fixas, lär väl ta en dag eller så. Jag tog ett par bilder vid Rydebäcks Station. Alabaman i pansargrått mot lika grå betong och stål.

Så lagar man ett gashandtag till Puch Alabama

Många ägare till Puch Alabama har säkert råkat ut för att gashandtaget går trögt eller rent av sitter som berget. Jag vet inte om jag har den rätta lösningen på problemet, men så här gjorde jag. 1. Ta av täckkåpan 2. En sprint sitter i styret på ovansidan intill skruvhålet för skruven som fäster toppkåpan - samma sida som gashandtaget. 3. Ta en tång och försök dra ur sprinten. Funkar inte det, slå ner sprinten - den hamnar då inuti gashandtaget. Lossa sedan hållaren för gasvajern och ta loss denna. 4. Om du inte kan dra ut gasrullen för hand, ta en rundstav eller liknande och en gummiklubba. Slå försiktigt ut gasrullen från insidan och ut. Den tål detta. 5. När du fått ut gasrullen av koppar, spana efter metallflisor. Spärrstiftet orsakar nämligen hyvelspån som smyger in mellan gasrullen och styrets insida. Det är därför handtaget slutar att fungera. 6. Rengör allt som går att rengöra. Jag slipade till alla repor med ett fint sandpapper, fettade in allt och satte sedan tillbaka delarna. 7. Nu har du ett fungerande gashandtag. 8. Kan man hitta ett nytt spärrstift så är det naturligtvis en fördel att byta. Jag använde samma stift. Har du haft nytta av min information, lämna gärna kommentar. Har du en bättre lösning, lämna gärna kommentar.

söndag 10 juni 2012

Jävla gashandtag

Gashandtaget sitter plötsligt som berget på min Alabama. Har varit ute för detta förr på en blåvit 68:a. Nåväl, efter en timmes lirkande inser jag att jag måste plocka av alla delar. Letar efter tips på nätet, men hittar inga. Kanske är det styrstiftet som är slitet. Detta är bara så tröttsamt.

söndag 3 juni 2012

Puch MS50 Kansas 62 renovering - ramen på väg

Här kommer ramen - kolla gärna bland äldre inlägg så ser ni hur den såg ut innan. Ytrosten bortfrätt med citronsyra i omgångar. Efter lackeringen av framskärmen lärde jag mig att man bör spackla och slipa en del större kratrar innan lack. Kan erkänna att framskärmen fick typ 9 lager färg innan jag blev nöjd, varje med ett par timmars torktid emellan. Jag måste erkänna att jag aldrig renoverat en Puch med så anfrätt yta tidigare. Men så hade den ju också stått i en bod några meter från strandkanten. Framfälgen är helt täck av ytrost, jag ska testa att köra även den i citronsyra. Jag har ett bra hjul med fint krom men det hade kanske varit snyggt med röda fälgar också, ska testa och se. har inget att förlora.

Puch MS50 Kansas 62 renovering - lamphus och luftburk klara

Jag blir bara bättre och bättre på att lacka. Lamphus och luftburk av bakelit, perfekt yta utan rinningar. Bakom ett bakelit-fynd på Tradera. Rimligt pris och hör och häpna, den var helt felfri. Inget jag behöver för stunden, men kul att kunna ha sådana delar undanstoppade.

fredag 25 maj 2012

Alabama 1966 fina delar - fynd på tyska Ebay

Så kom de efterlängtade delarna från Tyskland. Rätt mätare med grå botten, funkar perfekt, och en fin ljusomkopplare. Delar som inte växer på trän precis. Tillsammans med emblemen både fram och på bakre sidor som kom förra veckan från Österrike kanske man snart skulle ge sig på även att renovera Alabaman från 1966 till nyskick. Men fortfarande saknas växelstaget - bara att leta vidare. Kanske ett vinterprojekt, vem vet. Det här inlägget leder min topplista med flest läsare. Är det för att jag använde de magiska orden delar och Tyskland?... Fundera på det (skrivet 20121022)

torsdag 24 maj 2012

Puch MS50 Kansas 62 renovering - framskärmen klar

Äntligen. Nu ska den bara torka någon vecka innan det är dags för rubbing och vax

lördag 19 maj 2012

MS50 Kansas 62 renovering - skärmstag klara

Skärmstag klara - allt som går ska återanvändas. Den här bloggen ser ut att bli en bra dokumentation. Alltid något

torsdag 17 maj 2012

Puch MS50 Kansas 62 - framsteg med framskärm

Ja det går framåt med framskärmen. Snart dags för tanken. Jämför gärna den första bilden med den sista. Svårt att tro att det är samma skärm... Stagen sitter som berget men jag hoppas att de ska lossa efter att citronsyran gjort sitt.

fredag 11 maj 2012

Puch Alabama 1966

Ja jag vet att den ska vara grå. Men jag köpte den av en äldre man juni 2011 i Lund som renoverat den för 10 år sedan. 1500 ville han ha. Och det fick han naturligtvis. Den låg på Blocket under "Köpes" så jag var den ende som ringde. Annars hade jag inte haft en chans. Kör med den till jobbet varje dag, funkar perfekt, jag kommer troligen aldrig att återställa den, känns OK som den är. Och perfekt i vårt blöta klimat. Notera gärna den hemgjorda växelspaken. Jag har skaffat en ny fotplatta med rätt växelspak som inte är modifierad, fattas bara växelstaget. Tack till Björn.

Puch MS50 V - troligen 60:a

Nu rullar fyndet från Degeberga veteranmarknad våren 2012. Fan vad den ser skraltig ut. Den ska vara svart i originalutförande. Perfekt att puttra runt i Rydebäck med. Det blir väl nästa års renovering. Lamphuset trasigt och styret är snett. Ska koppla in ljuset när jag får tid. Undrar om mman vågar ta den till jobbet. Stor risk att man aldrig kommer fram. Den toppar 35 helt otrimmad.

Puch MS50 Kansas 62 - renovering inledd

Nu börjar det mödosamma arbetet med att återställa MS50:n. Jag började med lamphuset. När jag fått bort den vita plastfärgen och den blå lacken kunde jag konstatera att godset var helt. Lycka. På insidan av lamphuset syns originallacken igen, tyvärr går den inte att rädda. Aluminiumet har oxiderat under, ack så vanligt. Nästa steg blir framskärmen, den ser rostig ut, men det är bara i ytan. Det här kommer att ta mycket lång tid, mycket längre än jag räknat med. Jag skriver det här inlägget medan färgborttagningen verkar. Tur att man arbetar natt så man har flera timmar för sig själv på dagen.

tisdag 8 maj 2012

Min MS50 Kansas 62 är nu i delar

Ja nu är den vitmålade MS50:n i delar. Kunde konstatera att den vita färgen var någon typ av plastfärg för trämöbler eller något liknande. Puchverkstan har slutat sälja färg - alltså vad gör man? Jo man googlar och hittar efter en stund en kille som 2009 skrev att Mazda Vintage Red har den rätta nyansen. Kan bara hålla med. Stor lycka. Edit: Färgen är nog snygg men är den som passar Alabama och Texas - vallmoröd 49. Jag letar nu efter RAL 2517 Rubinröd eller om jag helt enkelt ska nöja mig med den här röda nyansen.

lördag 28 april 2012

Puch MS50 V

Inköpt idag. Varför, det var det enda som verkade vettigt på årets första veteranmarknad.
Och så lite delar Ja, jag är gräsänkling den här helgen...

tisdag 6 mars 2012

Grunden till 2012:års (sommar) Puch Florida

Jag brukar sätta ihop en Florida om året. Det var väl tänkt att MS50:n från 62 och Floridan från 67 skulle tas om hand i sommar. MS50:n är visserligen på väg att demonteras bit för bit och med lite tur hinns den nog med. Men första prioritet får den här ramen från en VS50 från 1957. Detta blir inte en originalmoped till mångas fasa. Jag ska förse den med fullnavshjul istället för halvnav, ett extra högt Marlon Brando styre - vi snackar högt - samt en treväxlad crick-crack-motor. Färgen bestämde jag mig för idag. Det blir Volvo 616 - alltså Passion Red. Såg en V70R på Bildeve idag i just denna färg - den kostade bara 355 000. Nåväl. Ursprungligen ska den här ramen vara ljusgrönmetallic, ha små verktygsväskor där bak och tvåväxlad trampmotor. Nu ska jag bara byta bussningar i en sving och renovera en framgaffel, blir väl klart lagom till temperaturen stigit så pass att man kan lacka hemma igen. Får säkert tillfälle att återkomma till det här bygget. En luftburk, hjulen och en pakethållare är redan klara - så är det när man hela tiden fixar med delar för framtida bruk.

måndag 5 mars 2012

Vårkänslor och bakelitburkar

Idag bestämde jag mig för att ta tag i två gamla luftburkar av bakelit, den äldre mer svårfunna burken. Ja det tog halva dagen ungefär. Viktigt att tänka på när det gäller luftburkar är att man inte får slipa bort färgen. Pensla på färgborttagning och låt det stå tills färgen kryllar. Slipar man på det lilla locket, ja då slipar man också bort Puch-märket, och det blir inte snyggt heller för den delen...
En är klar. Nästa på G.

söndag 4 mars 2012

Solkig under torktumlardamm

I mitt gästrum står en Florida och väntar på varmare tider. Ja, jag har maskiner lite varstans.

Puch Dakota 1966 - fin motor

Motornummer för nördar som jag, ja jag vet att det är Dakota-motor från 1966. Ett gammalt Blocket-fynd som numera driver en Florida.

måndag 20 februari 2012

Ny vecka - ny jakt på delar

Det är måndag fm. Sitter och kollar efter delar på nätet. Nu längtar man bara till lite varmare väder. Bjuder på en fin bild så länge från Puchs försäljningsbroschyr för 1962. Den röda längst bak heter Kansas - det är en sådan som jag beskrev i mitt premiärinlägg. Den svarta bredvid heter Texas. En sådan har jag redan renoverad och klar.

lördag 18 februari 2012

Isvurpa

Usch - benet värker. Gjorde en vurpa på en isfläck med vinterfloridan. Som tur var var det bara styrstången som blev sned. Det gjorde mest ont i mitt knä och på baksidan av låret. Det otroliga är att för exakt två år sedan vurpade jag på samma plats. Den här gången åkte jag inte över styret med näsan före i asfalten. Då i december 2009 kom det två brandbilar, fyra ambulanser och två polisbilar. En dansk familj såg min vurpa och jag förmodar att en viss språkförbistring uppstod. Där stod jag med näsblod, nedblodad tröja och oroade mig mest för att någon polisman skulle fråga om den vita Floridan från 64 var trimmad. En av brandmännen som gav mig en näsduk insåg nog min rädsla. Han blinkade mot mig och föreslog snabbt en fika. Som tur var nappade farbror blå och gänget drog. Själv fick jag åka ambulans till akuten. Där satt jag i tre timmar med nedblodade kläder innan min fru hämtade mig.

måndag 13 februari 2012

Puch Florida 67 - i snö


Så kom snön till slut. Floridan från 67 har tjänstgjort sedan november. Ett fynd från juni 2011. Sattes in i ett cykelgarage på 80-talet. Och sedan fick jag köpa den när ägarens pappa skulle flytta. Enligt uppgift köptes den ny 1967, såldes till en kille som lackade den lila! Sedan köptes den tillbaka och penselmålades röd igen. Vi få se om jag hinner renovera den i sommar. Det behövs bara en fin framskärm och en ny sadel och ett par veckors jobb...

söndag 12 februari 2012

Rosten kom snabbt 2011


Rosten kom snabbt under 2011. Inhandlade ett nytt verktygslock till min Puch Alabama från Tradera. Efter en månad såg det ut så här. Man kan anta att det var 2:a sortering eller vad tror ni? Tanken under är från 1966 och fortfarande lika fin som när den var ny.

En vacker och stilfull start.

fredag 10 februari 2012

Crick-crack-motor



20130221: This is not a drug-ad. (To US-readers) En treväxlad skönhet. Ett fynd på Ebay. Vet inte riktigt vad jag ska ha den till just nu. Men jag har en ram i garaget som jag hittade på Höörs veteranmarknad förra våren. Motorn har flera namn i Puchkretsar - pungmotor eftersom den har en växelförarklump undertill eller crick-crack eftersom den låter just så när man växlar.

torsdag 9 februari 2012

Premiär. Puch MS 50 Kansas



En Puch MS50 Kansas från 1962. Köpt av första ägaren sommaren 2011. Renoveringen ska påbörjas när det blir lite varmare ute. Originalfärgen är en brunröd variant - egentligen röd men färgen åldras och antar en brunaktig nyans med tiden. Har köpt en framskärm från Österrike i fint skick samt fram- och bakhjul utan rost. Har även fått tag i en baksving med helt kedjeskydd. Så allt är klart för att sätta igång. Motorn puttrar fint utan missljud. Och så här blev den: Klar augusti/september 2012. Du kan följa jobbet på den här bloggen.

Leta i den här bloggen