lördag 4 september 2021
Björkenäs mopedmuseum i Gränna
Tog en trip till Björkenäs mopedmuseum utanför Gränna. Fikade med ägaren och hans kompisar. En rolig eftermiddag. Här kan ni frossa i lite av vad som fanns i samlingarna mitt i den småländska grönskan. Här finns en Puch Colorado, en Dakota med 200 mil på mätaren, en MC50 som sett bättre dagar och för första gången fick jag se en Rush i verkligheten. Visserligen inte helt original men ändå en av de mest svårfångade märkena. Bilderna hamnade i oordning men det får ni stå ut ned tills jag kan uppdatera framför datorn.
onsdag 18 augusti 2021
Puch Florida - olika decenniers luftburkar
När den ljusröda Floridan introducerades i Sverige 1964 var det kanske inte många som trodde att färgen skulle finnas kvar till det bittra slutet. Här ser du 60-talets burk av bakelit, den undre på bilden, en ömtålig sak som lätt sprack eller förlorade kanter när den tappades i cementgolvet i källaren eller garaget av den unge ivrige tonåringen.
Någon gång sent 68 eller tidigt 69 kom den nya betydligt hållbarare luftburken av plast. Dåtidens nya fantastiska material. Puch ändrade även designen, nu kom den utmejslade vingen. Av någon anledning vinklades räfflorna i loggan på locket åt andra hållet. Locket blev smalare och packningen tjockare. Jag hittade en liten påse med NOS packningar. Trodde att jag bara hade till den nyare så lyckan var stor när jag hittade två av varje. På den stora bilden glömde jag att sätta dit den meningslösa skruven, se den lilla bilden. Varför den finns har jag faktiskt ingen aning om. Den fyller ingen funktion för att fästa ihop halvorna eller så, om man får killgissa - mer luft om man tar bort den. men det är ju obetydliga mängder vi pratar om.
Nu en dag senare minns jag att jag en gång hade en luftburk av den senare typen som även hade ett vitt plaströr på insidan. Kan vara någon feature på någon utländsk modell och skruven är ett fäste för detta. Jag har aldrig stött på detta plaströr sedan dess vilket kan bero på att jag de senaste tio åren mest ägnat mig åt 60-talets modeller. Burken kan ha varit från en dansk modell. Men nu killgissar jag igen.
Men det kan stämma eftersom jag köpte fyra, fem burkar av en dansk person som sålde ut resterna av ett lager från en dansk handlare - i Våxtorp i närheten av Laholm av alla ställen. Mitt ute i skogen var det, i någon sommarstuga som gjorts om till loppisbutik. Märkligt att man minns det ännu. Kan vara för att jag betalade 50 spänn styck för dem, och sedan blev erbjuden 700 per burk av folk med Puch MC50. De danska burkarna var olackerade och hade rätt grå färg för dem vad jag fick berättat för mig. Och original är alltid original. Själv lär jag aldrig köpa en MC50, ingen vettig människa betalar 65-70 papp för en moppe. Tycker jag som aldrig betalt mer än 9500 för någon av alla de jag har haft. De flesta för avsevärt mindre.
Lämna gärna din kommentar
måndag 9 augusti 2021
Puch Florida 1972 - luftburken lackerad
Det gick ju bra. Lyckad lackering med sprayburk. Nu åtetstår att se hur nära Mopedrenovering.se kommit. Jämtfört med färgen jag köpt på Puchverkstan.se tidigare torkar den här snabbt. Klart bättre än att inte torka alls. Och bara 129 kronor. Jag valde att sätta fast bakstycket före lackeringen för att slippa skador. Lite osäker på hur stark den här färgen är. Och det är ju meningen att den ska bli lite sliten så att den passar ihop med originallacken på övriga delar.
Lämna gärna din kommentar
måndag 2 augusti 2021
Puch Florida 1972 - stötdämparna klara
Idag är det första dagen i min övernattningslägenhet. Började arbeta igår efter en månads ledighet. Fy ätan vad trist. Piggade upp mig genom att få ihop två fungerande stötdämpare till Floridan ur min samling av stötdämpare i delar. Helt okej dämpare blev det med lite patina. Sakta men säkert går det framåt. Undrar hur lång tid det här projektet kommer att ta.
Dagen efter satte jag ihop ett par till. Hade glömt att jag köpt två nya kromhylsor. det gäller att bygga på högen med färdiga delar.
Lämna gärna din kommentar
tisdag 27 juli 2021
Sommartur med Puch Florida 1964
Jag har i säkert tio, tolv år haft en hemmafilad Bing 12:a i det svarta skåpet.
Den satt på en vit 64:a som jag köpte på Tradera och körde ett par år innan jag
använde den för att byta till mig en Dakota från 67. Igår tröttnade jag på den
gamla originalförgasaren på min nuvarande 64:a som är upphottad med en Dakota-motor från 67. Den gamla förgasaren släppte inte igenom bensin längre. Flottörens
pinne verkar vara för lång. Helt plötsligt. Antagligen beläggningar som inte gick bort hur jag än rengjorde. Provade flera olika flottörer och lock innan jag gav upp. När jag
bestämde mig för att byta förgasare såg jag den här uppfilade tingesten i min låda. Den har så
tunna väggar efter att upphovspersonen slipat igenom och därför smält någon typ av plast
eller vax runt skadan. Så varför köpa trim tänkte jag när man har en hemmagjord
15 mm. Och med spak istället för vajer. Rena lyxen. Efter lite pill var den på
plats och motorn startade på första kicken. Nu tar jag backen från
Ramlösarondellen upp till Elineberg i 45 utan problem. Jag var lite rädd att
tomgången skulle vara för hög eller obefintlig men den blev alldeles lagom. På
bilderna har jag precis hämtat ut ett litet paket från Puchverkstan i Billesholm
ned lite smådelar så att jag kommer vidare med den röda Floridan från 1972.
Lämna gärna din kommentar
måndag 12 juli 2021
Hittade ett lagom högt aphängarstyre
Det har gått flera år sedan jag skrev om aphängarstyre. Det första inlägget ligger fortfarande i läsartoppen. Tyvärr har företaget som sålde det lagt ned. Nu satt jag och slögooglade på nätet och hittade något som skulle kunna funka. Ni vet de som Puchverkstan och Mopedrenovering säljer är ju flera meter höga. Jag ville ha ett styre som är så där lagom högt, typ 35-40 cm. På Cykelkraft fanns ett bra och till reapriset 259 kronor. Beställde det och blev positivt överraskad. Adapter för styrstam medföljde även om jag fick mejla och tjata om att få ett. De hade naturligtvis glömt det i det första paketet. Det kommer att bli perfekt på den röda 72:an.
Lämna gärna din kommentar
måndag 21 juni 2021
Puch Florida 1972 - luftburken redo för ny lack
Efter att ha lyckats lossa både den svarta lackeringen och den röda originallacken fick man ju löpa linan ut och ta bort all färg och lackera om luftburken. Det tog några timmar längre än det brukar göra på grund av hettan som råder. Men nu är det klart. Glädjande var att ingen liten nybörjare varit framne med sandpappret så skärpan på kanterna är kvar.
torsdag 17 juni 2021
Puch Florida 1972 - bromssköld och luftburk
Bromsskölden fram var ju trasig. Jag som haft så många hade ingen. Såg ett framhjul på Tradera där bromsskölden sades hålla måttet. Rostiga ekrar och en kass fälgbana. Bara att bjuda de 500 säljaren vill ha. Fick hem paketet och bromsskölden hade fungerande mätardrivning och var lika hel som säljaren påstod. Lite unikt idag, ja bortsett från när jag själv säljer då. Klippte av ekrarna och kastade dem tillsammans med fälgbanan i soporna. Kollade navet och det var helt med fina lager. Putsade upp det och la det i det svarta skåpet. När jag köpte objektet hade den tidigare ägaren börjat sin renovering och noga lackerat luftburen svart. Trodde först att det skulle vara simpel leksakslack och att det skulle rinna av enkelt. Det blev jobbigt men till slut lossnade det. Tyvärr passade jag inte processen ordentligt utan den röda originallacken lossnade även den. Så det blir att lackera om luftburken men nu vet jag att den är original åtminstone. Som tur var hade inte den lille renoveraren slipat på de känsliga delarna.
lördag 12 juni 2021
Puch Florida 1972 - motorn rengjord
Nu har jag rengjort motorn från smuts, oljekladd och annat som fastnat. Man kan konstatera att Floridan förmodligen hamnade i någon vårdslös tonårings ägo ganska tidigt i livet. Och att den förmodligen inte rullat många meter med det hemmagjorda trimmet. Men att skruvar skruvats i och ur sina lägen ett antal gånger.
Kolla in växelaxeln - perfekta splines och ingen rost. Tändningsdelarna är ännu original. Och kåporna var hela. Det slutliga förfallet måste ha skett när fläktgallret förlorade sitt galler. Eller blev ”custat”. Ett sådant måste införskaffas tillsammans med en klädplåt över drev och kedja. Jag hittade en fin TRM-cylinder med plugg och ett fint original topplock i mitt svarta skåp. Med en liten suck konstaterar man att det också var den sista. Den här pandemin har verkligen satt käppar i hjulen för all typ av insamling av delar. Och min idé om att det är bäst att sälja av minsta lilla skruv på Tradera så att min familj slipper att ta hand om innehållet i skåpet när coronan tar mig. Otroligt korkad idé som aldrig skulle genomförts. Sanningen är att den som har flest delar när han dör vinner.
lördag 5 juni 2021
Puch Florida 1972 - genomgång av vad som fattas
Så har den fått lämna lägenheten i Norrköping och tillfälligt flytta hem till Ramlösa. Har plockat isär och rengjort allt som är dugligt. Ramen är helt okej, lite bulig i ramslutet och ett litet rosthål. Svingen behöver en ny bussning till stötdämparna och nya bussningar till stödaxeln. Men det fattas nu delar. Typiskt att man rensade ut allt överblivet i höstas. Hittade ett lyfthandtag på Tradera. Men jag behöver nu en hel bromssköld fram, en gummidämpning till Bategusadeln. Ett styre. Ett stag till fotbryggan, en baklampa, ett fläktgaller, lite axlar, en klädkåpa och lite annat smått. Hoppas att marknaderna drar igång i höst för det går inte att handla på Tradera längre. Hittar man något så vägrar säljaren att berätta om delen är trasig eller ej. Och vill man chansa så är det många som bjuder hej vilt. Man kan säga att del personer fallit avsevärt i anseende, och som dessutom ser sig själva som ärliga experter och håller koll på alla andra på Facebook. Nä fy fan. Här är svaret jag fick när jag ställde en fråga om vilka delar i hög som var hela eller trasiga. ”Det är blandad kompott”. Tror någon att den säljaren har hela delar, nej vill förmodligen bli av med trasigt skit. Av detta kan jag dra slutsatsen att det kommer att ta tid att få ihop denna mitt sista bygge. Hjulen blev fina, i det närmaste rostfria. Alltid något.
fredag 21 maj 2021
Trimmare - ett eget folkslag
De här delarna mötte en när man öppnade den här motorn. En kolv som nästan sågats bort, en topp som idiotplanats och framför allt en TRM-cylinder som totalt vanställts. Man kan undra vad vissa har bakom pannbenet.
tisdag 18 maj 2021
Bing 12 - kärt barn med många beteckningar
Och det finns fler än dessa. Vilken skillnad det är har jag aldrig lyckats utröna, (och då menar jag inte den uppenbara skillnaden, choke för vajer, eller som på bilden med spak) mer än att på de äldre sitter Bingloggan på sidan av insugsröret och på senare uppe på. Ibland ser de ut som på bilden, med någon gjutring kvar.
Orsaken till att jag grottade ner mig i detta är för att en förgasare med beteckningen 1/12/173 följde med mitt nya Florida-objekt. Nålmunstycke 2,15 som det brukar vara och inga andra skillnader.
Av tabellen nedan kan man se att den är avsedd för Puch, men jag hade förväntat mig 1/12/225.
Puch förgasare 1/12/X vinklad / böjd 12 mm:
• 1/12/122. Puch modell MS 50 V, VS 50 D samt DS 50 samt Tomos och Koper.
• 1/12/172. Puch modell DS 50.
• 1/12/173. Puch.
• 1/12/183. DSV Tween.
• 1/12/196. MS 50 V, MS 50 V3, MV 50 K och MV 50 KA.
• 1/12/197. MS, DSVN, VSDK, VSV, MV, och DS 4.
• 1/12/198. MSD och VSD.
• 1/12/199. MS/a, VSD, VSDK, DSK, DS 4, MV 3, och DSKN.
• 1/12/223. DS 50.
• 1/12/224. Puch.
• 1/12/225. VZ, VN, MV, V3 och DSVN.
• 1/12/231. VZV.
• 1/12/233. MS, MV, VSD och MVV-3.
• 1/12/235. Puch.
• 1/12/244. VZ.
• 1/12/256. MVKXF och MSKTL.
• 1/12/266. M 50.
• 1/12/274. MV-4 K3 och VZ-3.
Nu finns det också en rad nummer som inte står i listan ovan. Som tex 1/12/38 och 1/12/86. Dessutom hittade jag precis en 1/12/124 och en 1/12/247. De första är exempel på de allra äldsta där loggan sitter på sidan av insuget. Men det finns undantag 1/12/86 finns med loggan både på sidan och uppe på insuget. Börjar det bli rörigt, ja det är du inte ensam om att tycka. Fortsättning följer när jag kommer på mer fakta.
onsdag 12 maj 2021
Puch Florida 72 röd nytt objekt i min övernattningslägenhet
Ett inlägg i en grupp på Facebook ledde till att jag tog en tripp upp till en liten by utanför Uppsala. Här hittade jag det här objektet. En röd Florida från gränslandet mellan 1972 och 1973. Originallack och med en hel motor i en låda bredvid. Ramen helt okej. Ingen hade hunnit göra något mer än att lackera luftburken svart. Det finns naturligtvis en del märkliga delar på den som åker direkt i skrotbingen. Men man kan inte få allt för en liten slant. Dessutom fick jag med en extra luftburk av bakelit, märkligt nog hel. Så på nytt en del till ytterligare en vit 64. Den som spar han har.
torsdag 25 mars 2021
Såld! Tomos 1960 med motor från Florida 64
Såld!!! Originallack. Har en tvåväxlad crick-crack från 64 som gått 500 mil på just nu.
Originalmotorn medföljer, matching numbers. Gärna byte med Puch Alabama 66-67.
Nu är det dags att skiljas även från denna om någon är intresserad. Toppfart 34 km/tim.
Går mjukt och fint. Originalmotorn medföljer matching numbers.
Lämna gärna din kommentar
Nu är det dags att skiljas även från denna om någon är intresserad. Toppfart 34 km/tim.
Går mjukt och fint. Originalmotorn medföljer matching numbers.
fredag 5 mars 2021
Magurafynd - helgjutna armar och en NOS Merit ljusomkopplare
Så hittade jag två handtagsarmar från Magura. Den ena är den första modellen med liten knopp i änden. Lite tunnare och smäckrare än den senare armen med knopp. Minns inte exakt vilket år den kom, kan det vara 1971? Mejla mig gärna om du vet säkert. Den utan knopp sitter på alla mina moppar eftersom jag är fast i 50- och 60-talen. Eftersom det inte finns några veteranmarknader i denna pandemitid blir fynden lite mer speciella. Även mycket små. Som när min min som fick en NOS Merit ljusomkopplare av sin hyresvärd och som han till slut donerade till mig för ett tag sedan... I affär maj 1986 och kostade då 49 kronor.
Lämna gärna din kommentar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)