söndag 27 februari 2022
lördag 19 februari 2022
Puch - en ful fläktkåpa snyggas till
I veckan fick jag hem en extramotor. Min vana trogen rengör jag den och putsar upp den. Oerhört skönt att slippa oljesmuts och annat skräp. Fläkthuven hade någon tidigare ägare dragit runt ett grovt sandpapper på med fula repor som följd. Det finns ju personer som har polering som yrke och därför kan presentera skinande delar utan den minsta skråma. Som skrivbordsnisse har jag inte de ambitionerna. Och inte möjligheterna heller. Men lite finare skulle man väl kunna få den här huven? tänkte jag. Rotade fram en slipsvamp från Biltema art 19-3041 med 150/100 korn och började slipa. Efter någon timme var reporna borta. Kvar finns bara några märken som jag inte ansåg tiden och mödan värd att ta bort. Efter slipningen tog jag lite autosol som ju innehåller slipmedel och putsade. Resultatet blev en huv som känns helt okej att använda. Det finns spår av repor kvar, om jag hade haft orken och framför allt tiden hade kunde jag slipat i en timme till. Kanske det blir så lite längre fram.
tisdag 15 februari 2022
Puch Florida - tvåkorsekrat originalhjul med fint däck från Trelleborg
Idag gjorde jag slag i saken och monterade en eker på mitt senaste hjul till Florida. När jag köpte det satt det ett gammalt däck från Trelleborg på. Slangen hade fyra fem lagningar så den fick vila. Hade en ny billig från Puchverkstan hemma i skåpet, dessa slangar är faktiskt ganska prisvärda. Tror att jag gav 75 kronor för den vilket inte är så mycket att gräma sig över. Däcket testade jag att putsa lite på med autosol på sidorna. Och visst gick det att få lite lyster i det gamla gummit igen.
Fick också ett ryck och putsade upp navringen på bromssidan. Blankt och fint blev det. Fattas nu bara en bromssköld och en kromad navsköld. Tror att jag har en ny hemma men väntar lite med att sätta dit denna. Man kan ju hitta en original som är blank med lite tur. Annars är det inget fel på de nytillverkade navsköldarna. De passar perfekt och håller i flera år.
Näst på tur är en tvåväxlad crick-crack som enligt PostNord är på väg till mig. Vet inte riktigt vad det är för skrot jag köpt. Det får tiden utvisa. Allt gott.
Lämna gärna din kommentar
torsdag 10 februari 2022
Puch DS50 stötdämpare klara
En veckas jobb, lite utbytta delar från reservdelslådan och så var ännu ett par stötdämpare klara. Trodde först att de var till Florida men efter att ha konstaterat att kromhylsorna var av den lite kortare varianten så pekar allt på att de suttit på en ljusblå Alabama med gråvit tank och luftburk. Nu spelar det kanske inte så stor roll, det är samma totallängd så de passar på både nyare och äldre Alabama samt Florida. Nu orkar jag inte göra vid fler stötdämpare på ett tag. Vi får se vad som väntar härnäst.
Lämna gärna din kommentar
söndag 6 februari 2022
Lite kul bilder från nätet - Puch Dixie, Hobbexkatalogen, Rex Tornado
En Puch Dixie. Tyvärr en mycket liten bild. Ska försöka fixa en större.
Ett uppslag ur Hobbexkatalogen.
Ett uppslag ur Hobbexkatalogen.
Lite reklam från moderlandet.
Lämna gärna din kommentar
En Rex Tornado är faktiskt lika häftig som en Puch. Har dock aldrig stött på någon i verkligheten.
Den fanns bara under två år och fanns även i rött. Nedan en sådan fast på en svartvit bild, vågade inte stjäla en bild på någons privata moppe. Årsmodell 1967. Året därpå blev det sista året den tillverkades. Var den för modern med skivbroms som tillval under namnet Tornado S?
En poster som är till salu just nu på en känd auktionssajt.
fredag 4 februari 2022
Duraglit - minns ni?
Såg den här bilden på en burk Duraglit i en Facebook-grupp. Var tvungen att norpa bilden. Det var typ 45 år sedan jag använde det. Det luktade gott och gav otrolig lyster till bland annat förgasaren på min Dakota. Kan inte minnas att jag sett detta i någon affär sedan sent 70-tal . Det är riktigt synd. Men det var antagligen giftigt som allt annat från den tiden.
Stötdämpardags igen. Nummer tre och fyra den här veckan
Den här veckan har jag fått hem fyra stötdämpare till Florida. Börjar få upp tempot nu. En av dem hade ett fjäderbrott och fått benen skadat. Syntes inte utanpå. Men jag har både ben och fjäder från en skrotad dämpare så det blir enkelt att fixa. Idag kom det två nya som verkar fungera utmärkt. Bara de nedre fästena som får skrotas. Tror att jag även har sådana eller så köper jag ett par. Jag är redan igång med en av de första dämparna. Toppfästet blev fint. Om någon vecka borde de gå att visa färdiga.
Lämna gärna din kommentar
torsdag 3 februari 2022
Puch Florida - putsar ett hjul som jag lyckades komma över
Det är inte ofta man hittar originalhjul i bra skick till Puch Florida. Tvåkorsekrat och med det gamla navet. Eftersom det just nu bara finns Tradera att hitta något på så är utbudet begränsat. Men här hade jag tur eftersom säljaren skrev att det var till Dakota. Och de små okunniga nybörjarna blev förvirrade. Enda chansen numera att hitta något.
Min spaning just nu är att man samlar små högar med skrot och kryddar högen med en bra del. Då spinner det loss och det går att sälja hela högen för 2000. Jag har aldrig gjort så, jag slänger trasiga delar av ren princip. Det finns en säljare som just nu kramar ut stora pengar på ren skit. Fattar inte hur han kan göra det gång på gång. ( Jag älskar annars att köpa lådor fulla med smutsiga delar. Det är en yrkesskada.) Men ju fler som ansluter sig till hobbyn desto värre blir det. Det är bara att läsa vissa konversationer på Facebook så förstår man att tokstollarna är många och att de odlar sin egen alternativa sanning om Puch och andra märken.
Och jag har märkt att de bekanta man fått genom åren också lämnat dessa grupper eller gör som jag - håller tyst och låter dem hållas. Någon gång kanske intresset hos en del falnar och allt blir som vanligt - men tror någon på det?
torsdag 27 januari 2022
Veckans jobb - en stötdämpare till Puch Florida
Det blir en mellanvecka. Har fixat till en stötdämpare till Florida. Hade en extra ny kromhylsa så lyxigt värre. Mer blir det inte. Och nästa vecka då? Antagligen två stötdämpare igen för jag budade hem ett par på Tradera för 220 kronor. Och varför det du har ju redan tillräckligt många. Ähh, ett par till kan inte skada.
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
lördag 22 januari 2022
99958 besök. Det är nära nu
Tänk att så många klickat in på min blogg sedan starten den 9 februari 2012. Nu tar jag sats på 200000 besök.
Natten till söndagen den 23 passerades 100000. Lite trist att man inte kunde se det live.
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
Lämna gärna din kommentar
onsdag 19 januari 2022
Puch stötdämparben - skillnad
Idag putsade jag på två stötdämpare, en äldre med den obetydligt kortare kromhylsan, och en till senare modeller av Florida och Alabama. Jag har nog putsat upp eller jobbat med minst 30 par genom åren men aldrig riktigt tagit in att det faktiskt finns en skillnad på utförandet. Ni ser själva, den lilla slitsen nära botten. Den finns på äldre stötdämpare, det är helt uppenbart. När detta byte skedde får jag helt enkelt forska fram. Idag kan jag inte slå fast det. Men eftersom denna har kortare kromhylsa och det tidiga nedre fästet tyder det på att den har suttit på en tidig Alabama. Så vi pratar 61-65 ungefär. Får återkomma i ärendet som väl får klassas som Puchnörderi. :)
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
tisdag 18 januari 2022
Puch - två versioner av fläktgaller
Den här veckan tog jag med två fläktgaller för en lite mer noggrann rengöring och putsning. Det första satt i Sverige på årsmodellerna 1966 tom 1969. I försäljningsbroschyren från 1966 finns dock inte det här gallret med. Men på de orörda treväxlade modeller jag ägt och äger satt det här mer stiliserade gallret. Utom på en grå Alabama som hade den äldre tunnare och heltäckande modellen. 1966 var ju också det sista året som den tvåväxlade vita Floridan såldes och på något sätt känns det som om även den hade den äldre typen av galler. Men säker kan man inte vara. Om någon har dokumentation när bytet skedde tar jag tacksamt emot uppgifterna. Annars får man kanske utgå från att det var lite blandat 1966.
Den andra modellen lär ha varit standard från 1970 till det bittra slutet.
De här båda är original. Det finns nytillverkade exemplar och det kan vara svårt att skilja dem från de äkta. Men jag är ganska säker på att man kan se skillnader även om Puch ofta slarvade vid efterbearbetning och lät små gjutdefekter passera.
torsdag 13 januari 2022
Tank till tidig Alabama funnen
Den här tanken kanske inte är så fin men den är inte direkt dålig heller. Köpte den för 102 kronor på Tradera. Mest på känn och med suddiga och mörka bilder som enda ledtrådar. Trodde att det kanske var en vit tank till Florida, men det var en gråvit nyans, alltså till den tidiga blå/vita Alabaman med framskärm av plåt. Vi får se om man kan putsa upp den och ställa på hyllan. Tänkte göra en installation på någon vägg när man får ett bättre garage i framtiden. Kan bli rätt fräckt med 20 tankar i olika skick och färger. Den hade åtminstone ett fint tanklock med insats och en någorlunda hel plastlist.
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
fredag 7 januari 2022
Så räddar man en bromssköld till Dakota
Bromssköldar där mätardrivningen kärvar har jag inte brytt mig om. Bara lagt dem till sidan. Eftersom jag är en skrivbordsnisse har jag ännu inte lyckats slå ut sprinten och på så sätt montera ur delarna till mätardrivningen. Inför arbetsveckan långt åt helvete hemifrån, Norrköping, plockade jag med en sådan ful sköld ur skrotbingen. Rostiga delar och med superingrodd smuts. Bromsklossar utan belägg. Började lite tafatt att rengöra skölden med svinto. Insåg dag två att det knappast hjälper. Den ser lika sjaskig ut för det. Hittade en pumpflaska med fälgrengöring i en garderob. Den stod där som ett minne från när jag tömt ur bilen för att få plats med en vit Florida. Hällde lite av vätskan från flaskan på drivningen och la skölden i en gammal plastbytta. 12 timmar senare sköljde jag av den och provade att snurra på drivningen. Det gick lite. Så jag fyllde på ny vätska och väntade på nytt i 12 timmar. När jag sedan testade drivningen lossnade den och började fungera hjälpligt. Nu gäller det att hitta lite fett att smörja in den med.
Drivningen är nu också helt rostfri vilket du kan se på bilden. Jag läste lite på innehållsförteckningen. Fosforsyra. Betydligt mer effektivt än citronsyra uppenbarligen. Aluminiumet hade visserligen blivit lite svart i ytan, men det försvann med autosol. Det kan vara lämpligt att ha koll på detta fenomen om någon själv prövar mitt recept.
Körde sedan genast bromsarmen i vätskan som blivit över. Intressant att se hur rosten försvann som bubblor och skum. Är dock osäker på om förzinkningen även har försvunnit. Det kan vara så. Glöm inte att putsa med autosol och vaxa efteråt så håller sig armen fin. Eller förzinka om den själv. Ska vara ganska enkelt även om jag själv aldrig provat.
Ja ni ser själva på bilden, armen ser ut att vara målad så jämn är ytan. Och bara sju minuter i ”fälgrent”…
lördag 1 januari 2022
Puch 64 - reklambroschyr
Eftersom jag närmar mig 100 000 besök sedan starten 2012 bjuder jag här på reklambroschyren Puch 64. De som önskar får gärna plocka bilder för eget bruk. Men om du publicerar dem någon annanstans ange gärna källan - puchsweden.blogspot.com.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)