tisdag 9 april 2013

Nu börjar det dra ihop sig - dags att starta ett nytt projekt

Nu är det dags att börja med årets projekt. Solen lyser och det är lite vår i luften. Min MS50 V från 1960 ska få nytt liv är det tänkt. Jag har alla delar som krävs även om jag letar efter en bättre framgaffel. Började så smått med att fixa till ett framhjul idag. I morgon tänkte jag ta det tråkigaste. Nedmonteringen. Hatar rostiga skruvar. Ramen är hel som tur är, bara kedjeskyddet som behöver en svetsloppa - staget mot svingen har lossnat. Förra sommaren lekte jag en del med den, den rullar på bra så det blir väl ett ganska trivsamt objekt för en gångs skull. Häng med från början.

söndag 24 mars 2013

fredag 15 mars 2013

Glad Puch

Jag är lite upptagen de kommande veckorna - kanske hinner jag inte skriva något speciellt så jag passar på att önska Glad Puch

fredag 8 mars 2013

Alabaman från 66 blev nästan ren

Det krävdes en rejäl omgång med högtryckstvätten och avfettningsmedel. Och ändå blev det inte helt rent. Man kanske ska tvätta lite oftare...

torsdag 7 mars 2013

Puchs - Puch MS50 med Sachsmotor

Det bästa från två märken kanske... här förenat till en Puchs. Hittad på nätet, till salu för 200 euro i Ungern. Kolla lamphuset, undrar var det hör hemma? Du hittar den och andra begagnade Puchar på willhaben.at

Aphängarstyre

Idag hittade jag en sajt på nätet som säljer nya Aphängarstyre. Finns i 18 o ch 24 tum. Man kan också köpa adapter för äldre styrstång som Florida har tex.

onsdag 6 mars 2013

Service och rengöring på schemat

Vad gör man en dag när man är ledig. Jo man tar fram en Alabama och börjar rengöra från novembers och decembers skit. 66:an pysslas om för att 67:an ska få vila lite. Den är ju förstås lika skitig efter årets första två månader. Skönt att att kunna växla mellan två bruksmoppar som man inte behöver vara så försiktig med. Mopeder är bruksföremål och inte skyltexemplar tycker jag även om jag själv gömt undan ett antal. Från Österrike kom en fint framhjul till MS50V:n som är näst på tur att bli iordninggjord. Framhjulet som jag hade var helt okej men jag kunde inte motstå detta på ebay, kolla kromet på navet och fälgbanan...Här helt oputsat, när jag lagt en timme eller så kommer det att vara i nyskick.

tisdag 5 mars 2013

Gubbkörd Maxi

Kan inte låta bli att länka till Björns gubbkörda Maxi. Lacken är den transparenta varianten som även fanns på Monza, Montana och Nevada. Nästan omöjlig att återskapa om man inte är lackproffs. Kul att den överlevt. Kopiera adressen och klistra in den i webbläsarens adressfält. youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_ENnzf4RJo0

måndag 4 mars 2013

Ny fartupplevelse med Lyxen

I dag när det blivit lite varmare och vägarna var skönt isfria tog jag ut Lyxen för en sväng. Trots den kraftigt överdrivna drevningen, som jag berättat om tidigare, blev det en ny härlig upplevelse. Växel 1 till 3 så beter den sig som en vanlig Puch utan plugg med 13 fram typ. 55 på trean ganska lätt. Jag bestämde mig för att en gång för alla kolla toppfarten. I med 4:an på den lätt sluttande vägstumpen. Ooops mätaren gick hela vägen till stoppet och stannade där och kurvan kom väldigt snabbt. Det blir till att leta upp en VDO-mätare med 0-80. Har för mig att vissa Zundapp har sådana. Och så ska jag naturligtvis köpa en 15 mm förgasare. Kan behöva lite mer flås för högre varv för den varvade väl bara typ 70 procent av vad den ska kunna klara...I motvind uppför går det inte lika fort, den orkar helt enkelt inte i 4:an - men med 3:an i gjorde den ändå 55 vilket var ganska trevligt - den går alltså lika fort i 3:an oavsett om det är med- eller motvind. Fler rapporter kommer efterhand.

fredag 1 mars 2013

Puch Dixie

Så här såg de tidiga Dixie ut i Österrike. Trampor och med treväxlad handväxel. Bilderna från österrike. Hittade den på ebay - säljaren vill ha 400 euro för att skicka den så jag har ingen möjlighet att ta hem den. Synd, för nog hade man varit ensam om denna här i Sverige.

torsdag 21 februari 2013

Bing 12 till Puch - en samling original

Här är min samling av kompletta Bing-förgasare till Puch. Alla är original. Förr var de värda 300-400 styck. Nu säljs nytillverkade för samma pris. Men hur är kvaliteten på dessa? Och hur känns det att köra med en sådan? Och vem vet vad som sitter på nya objekt som hamnar i garaget? De nya avgassystemen är lycka även om de är av tunnare plåt än orginalsystemen - de låter mer och man kan aldrig få det där originalljudet som man minns från sin egen mopedtid när den nya Dakotan provstartades i väntan på den stora dagen. Det är tankar man får när man öppnar någon av sina lådor med begagnade originaldelar.

onsdag 20 februari 2013

MS50-motorn klar - bortbytt

Idag blev en motorn till den tidiga modellen av MS50 klar. Jag har ingen större nytta av den just nu. Byter gärna bort den mot mot andra Puch-delar eller pengar. Det saknas fläkthuv och den yttre kåpan, fläktgaller och täckplatta till svänghjulet finns. Lägg märke till det speciella kedjeskyddet inne vid drevet.

torsdag 14 februari 2013

Däckbyte - smutsigt och jävligt

Bytte däck idag på den gråa Alabaman från 67. Fy f-n vad skitigt och jobbigt. Men det måste göras speciellt om man har ett blankslitet bakdäck från Trelleborg.

onsdag 13 februari 2013

Läsarbilder februari efterlyses

Skicka gärna bilder på dina pågående objekt, eller färdiga. Puch är alltid välkomna, men även andra modeller som tex Crescent från 50-70-talen. Jag publicerar dem gärna här. Utrymmet är gratis och många gillar att flukta på coola moppar, det ser jag på antalet visningar för de bilder jag hittills lagt upp. mejla till puchdakota1966@gmail.com / Micke Här en kåpa till min MS50-motor från 56 som jag putsat på idag. Nördigt eller hur...

tisdag 12 februari 2013

Öppen fråga om utväxlingsvariationer för Puch

Läser någon expert på utväxlingsförhållanden för Puch den här bloggen får du gärna förklara för mig vilken den ultimata drevningen för en Florida med äkta Mexico-motor borde vara. Jag kan inte ha större bakdrev är 35 kugg. Nu kör jag 13-31 vilket är mycket det har jag förstått, åtminstone om jag utgår från Alabamans utväxling, men det går ganska bra trots allt. Cylindern är original TRM från Österrike på 2,9 hk (eller är det 2,6), fyra mm kortare kolv och toppen med högre komp. Det finns ju tre olika sådana toppar, med olika squishband, och jag har den första varianten. 12 mm förgasare. Tack på förhand. Micke. Mejl om du inte vill kommentera är: puchdakota1966@gmail.com

Leta i den här bloggen