lördag 21 mars 2020

Puchtankar

Det blir bara fler och fler tankar i samlingen. Här är mina olika Puch Florida-tankar. Det finns en helkromad till en 67. En vit till en 64. En vit till en 62. En benvit till en VS50 59. Och den som är svart har varit röd från början och kommer troligen från en röd 65.


lördag 7 mars 2020

Tema 1962 - trimmad för blixtax




Såg denna gamla återförsäljarannons på Facebook. Tack till Janne Hammar.


lördag 29 februari 2020

Puch Florida 1962 - tank som blev vackert patinerad

Jag kunde inte hålla mig. När min fru åkte till högskolan för att gå på föreläsning plockade jag fram lite putsmedel och satte igång. I grunden är detta en tank till en MS50 som kromats. Vad jag kunnat läsa mig till satt den enbart det första året på Floridan som introducerades 1962. 4,5 liter istället för 5,5 som faktiskt kom redan 57 på VS50. För mig betyder 1962 mycket, det var året då jag föddes. Resultatet av 1,5 timmes slit blev över förväntan. Kromet mycket bättre än jag trodde och lacken blev bra med mycket patina - precis som jag vill ha det. Det återstår ett par timmar för att uppnå det maximala resultatet. Hittills är jag dock mycket nöjd. Jag kan konstatera att tidigare ägare försiktigt gjort en del bättringar och det finns några mindre bulor och märken. Men det hör liksom till tycker jag.

Före

Och så här blev den vaxad och klar

fredag 28 februari 2020

Äää daeä en Poouuck?

Som rubriken. När man är ute med den ljusblå Tomosen får man alltid nya snackekompisar. Men det som förvillar alla är att jag säger att det är en Tomos. Öhhh daen säär ut som än Pouuch. Ja min gjorde 60-70. Men den hade NSU-motor. Inte lönt att förklara att jag försett min med diverse Puchdelar för att förvilla. Och när man förklarar att den gör 28 på tak väg och 35 i nedförsbacke blir alla ändå besvikna. Idag hämtade jag ett paket med en tank till en vit Florida från 1962. Ni vet den som är lite mindre än den blev de kommande åren. Jag fick den för 50 spänn på Tradera. Om jag behöver den, nej men man kan inte strunta i tillfällena. I kommande inlägg får vi se hur fin den kan bli med lite jobb. Väl mött då.

onsdag 19 februari 2020

Äntligen. En fin originalsadel till Puch Dakota

Äntligen hittade jag en fin originalsadel med slät klädsel och med den rätta loggan. Har letat i flera år. Plötsligt fanns den på Tradera. Hel klädsel med några små knappt märkbara skador. Bara att mata in en summa som var i klass med vad en nytillverkad kostar. Jag hade dock tur och fick den för 726 SEK. Till saken hör att jag hade slutat att hoppas och köpte först en av de få nya som kom till Sverige för ett par veckor sedan. Men jag blev grymt besviken och sålde den vidare för samma pris som jag hade gett hos Mopedrenovering.se. De nya skulle vara bättre än tidigare med rätt passform men den var lika bred som den med ribbad klädsel och loggan var fortfarande med fel typsnitt. Som vanligt alltså. Nu ska jag smörja upp den här med Viking läderfett. Det funkar bra även om klädseln är någon typ av galon från 60-talet. Kul med rätt patina.

onsdag 12 februari 2020

Fin och hel klädplåt till Dakota sökes

Den här klädplåten är lite trasig även om den ser bra ut monterad. Den har ingen logga som de nyare. Och eftersom den sitter på en 66:a vill jag ha en likadan. Vet faktiskt inte vilka årgångar den var utan logga, är så på 66 och 67. Men på min 68/69 har den logga. Dock så kan ju alla ha blivit utbytta någon gång. Men har du en hel och fin kan jag pynta det som krävs. Mejla gärna till puchdakota1966@gmail.com har jag något du söker kan vi alltid byta.

söndag 26 januari 2020

Vinterpyssel hos Puchsamlaren

Under den kalla årstiden är det avkopplande och botanisera och underhålla förra årets inköp. Just nu har jag jobbat med ett äldre fläktgaller. Dock är det svårt att få till det helt perfekt med enbart handkraft. Retar mig på att jag inte kan få centrum blankt hur jag än gnor. På en förgasare hittade jag ett munstycke med kul märkning. Har aldrig sett detta tidigare. Är det en liten firmalogga eller är det någon hemgjord märkning. Hör gärna av er om ni har ett liknande puchdakota1966@gmail.com
Idag den 12 februari fick jag följande svar, tack för det.

Hej

Köpte ett IMA ställbart munstycke 1966 till min då nya Florida. Har fortfarande kvar mopeden.

IMA var mycket bättre än Jubi, som har en pinne som fastnar i tändkabeln.

torsdag 19 december 2019

Samlingen av Bing 12 original växer sakta men säkert

Nu är jag uppe i 20 kompletta förgasare till mina älskade Puchar. Ja förutom dem som redan sitter på mopeder och lösa motorer. Överst på tronen en original 15 mm som jag hittade för ett tag sedan. Ska bli kul att prova den i vår.

lördag 7 december 2019

Västerås Classic den 30 november 2019 del 2

Här kommer fortsättningen från föregående inlägg. Själv skaffade jag ett DS50-objekt från 1962 med matching numbers. Ungefär lite mer än hälften finns. Och jag har inte kunnat bestämma mig för om jag ska starta ett ett nytt projekt eller ge upp direkt. Eller bygga en Mexico klon. Jag kan även byta delarna mot något Florida-objekt. Det lutar nog åt att jag säljer delarna igen, har liksom ingen tid att sätta igång med något just nu. Det tråkiga är gjort och motorn är renoverad och sedan körd några 100 mil vad jag kan konstatera. Ju mer jag kollar på delarna tror jag helt enkelt att tidigare ägare köpt en halvrisig Alabama med bra fungerande motor och sedan rivit ner den i bitar och påbörjat en renovering som aldrig slutförts.






 Den här säljaren hade delar för att förse alla mopedälskare med reservdelar i flera år på Tradera.


Västerås Classic den 30 november 2019 del 1

Det var isiga vägar och sträckan på typ 13 mil från Norrköping tog nästan 3 timmar. Jag kom fram klockan tio och trodde allt var över. Men ruljansen här lite längre norrut var inte lika hemsk som vi är vana vid i söder. Jag menar alla vet att det gäller att vara på plats vid sextiden om man ska få tag i något som man gillar i Höör eller Degeberga. Prisläget var medel och utbudet går inte att jämföra med sommarens höjdare i Tingsryd. Jag skulle aldrig åka från Helsingborg och hit, det hade det inte varit värt. Men när kan jag dra nytta av min övernattningslägenhet så funkar det en ledig klämdag.













fredag 18 oktober 2019

En tank till VS50 Lyx räddad

Idag fixade jag till en av de två tankar jag köpte på den senaste veteranmarknaden i Tingsryd. När jag kollade närmare på den hade den varit beigevit från början. Tidigare ägare hade skrapat och slipat bort nästan all färg. Jag tig fram slipmaskinen och fixade klart den. Den har några bucklor och kromet sina noppor. Men eftersom jag hade lite färg över sedan jag lackade tanken till min egen Lyx så varför inte. Den var inte rostig i verktygsfacket så funkar utmärkt som extratank. Den andra tanken verkar vara röd under det svarta på undersidan. Vi får väl se när den fixas till. Ingen mening att lagra fula delar så bättre att fixa till det som jag har i väntan på nästa objekt. Tre hjul till Florida blev nästan två fina. Så jag är rustad.



söndag 22 september 2019

Tingsryd veteranmarknad september 2019

Jag har aldrig åkt till Tingsryd veteranmarknad förut. Och då har jag ändå varit en flitig besökare av sådana de senaste 20 åren. Det har liksom aldrig blivit av, 18 mil enkel resa har tagit emot. Den här varma lördagen blev mycket lyckad. Vi gick upp 04.30. Bara en sådan sak. Jag måste medge att jag blev helt tagen. Stånden ringlade i långa rader längs den dammiga travbanan. Faktiskt tog jag inte en enda bild under de sex timmar jag irrade runt. Säljarna var en brokig skara. Från killar som släpat ut lådor som luktade gödsel och där innehållet var väl marinerat av diverse fekalier, till proffssäljare med allt prydligt uppmärkt. Och som vanligt mötte man allt från idioter till normala personer som en själv. Trots den stora anstormningen klagade många på att de inte sålde något. Mitt spontana råd är att sortera bort all trasig skit innan ni kommer. Ingen vill köpa trasiga kolvar och motorblock. Ett stånd bestod till exempel av enbart trasiga saker, typ sådant som en verkstad samlar till skrothandlaren. Men det fanns mycket bra också. Tyvärr orkade man inte rota igenom alla lådor men jag hittade ändå mer prylar än jag brukar göra i Höör eller Degeberga. Prisnivån var också minst sagt varierande. Säljarna som kom uppifrån Stockholm och Uppsala var bra mycket dyrare än vi i söder är vana vid. Köpte fyra hjul, några Florida-tankar och lite smått och gott. Lyckan är stor när man börjar rengöra ett hjul från lort och det visar sig att fälgbanan är precis lagom patinerad.


Ett blivande bakhjul.


Hittade en stötdämpare till MS50.



fredag 6 september 2019

Giriga eller korkade Tradera-säljare

Här försöker man pressa ut pengar av sådant som borde gå till metallåtervinning. Vem fan vill köpa ett trasigt fläktgaller som helt saknar galler? Men det finns säkert någon korkad sate som lägger pengar på sådant



torsdag 22 augusti 2019

Sensommaråkning

Det har blivit fyra mil med denna sedan den blev klar. Inte mycket kan man tänka, ändå har jag kört med den var och varannan dag, små korta ärenden till macken och för att hämta och lämna paket. Men när man har nära till allt blir det inte mer.


lördag 27 juli 2019

Detta eviga sorterande av små delar till Puch

När man som jag samlat på mopeder och delar i hela sitt liv är det oundvikligt att antalet små lådor med delar hopar sig på hyllor och i skåp. Någon gång ska man ta tag i detta har man lovat sig själv. Om och om igen. Men det enda som händer är att man hjälpligt grovsorterar och försöker lägga samma typ av delar i samma låda. Motorbultar här, skruvar där och kilovis med annat obestämbart någon annanstans. I sommar har jag skapat ett 20-tal mindre sortimentslådor. Jag har slängt en hel del men inser att volymen bara blir större ju mer jag sorterar. Så vad ska jag med 25 motordrev. 14 räcker. Så jag har lagt ut ungefär 15 kilo smådelar på Tradera. Satte låga priser och hoppades att det fanns någon eller några som var intresserade av dessa begagnade originaldelar som hittills duplicerat sig själva en gång vart annat år. Nu har auktionerna inte löpt ut än, men hälften av prylarna tycks finna nya ägare. Lådan på bilden är ganska typisk. Den innehåller glödlampor, motordrev, kilar till kickar, diverse småskruv, fjädrar och kicknav. Kändes logiskt att ha dem i samma låda, eller... Lådan ser välfylld ut men ändå har jag befriat den från minst två kilo metall som skickas vidare om allt går som det ska. Nu kan man också fråga sig vad jag ska ha det som finns kvar i lådan till? Vet inte, men jag är inte redo att skiljas från detta än. Nu är det bara ett tiotal liknande lådor kvar att gå igenom. Orkar jag, eller är det enklare att fylla dem igen genom några klick på nätet eller något marknadsbesök där jag som vanligt frågar säljaren ”vad ska du ha för hela lådan där borta”.



måndag 3 juni 2019

När man ville ha fotväxel på sin Puch

Den nya mopedlagen 1961 gjorde att man nu kunde ha kickstart och fotväxel. Det var också något som den tidigare ägaren till min gröna Lyx från 1958 nappade på. För vem ville inte vara modern, att växla med handen hörde till det förgångna. Med fotväxel blev moppen mer som en motorcykel. Vid den här tiden kunde man köpa ett kit bestående av växelpedal och kopplingshandtag. Men för att det skulle fungera var man också tvungen att byta växelföraren. En ganska enkel operation som dock tar lite tid. Som du ser på bilderna har den här pedalen förlorat sin returfjäder och fått en gäng brickor istället. Staget är böjt så det har gått vilt till kan man tänka eller så har funktionen varit usel de sista åren.







Leta i den här bloggen