Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
torsdag 27 januari 2022
Veckans jobb - en stötdämpare till Puch Florida
Det blir en mellanvecka. Har fixat till en stötdämpare till Florida. Hade en extra ny kromhylsa så lyxigt värre. Mer blir det inte. Och nästa vecka då? Antagligen två stötdämpare igen för jag budade hem ett par på Tradera för 220 kronor. Och varför det du har ju redan tillräckligt många. Ähh, ett par till kan inte skada.
lördag 22 januari 2022
99958 besök. Det är nära nu
Tänk att så många klickat in på min blogg sedan starten den 9 februari 2012. Nu tar jag sats på 200000 besök.
Natten till söndagen den 23 passerades 100000. Lite trist att man inte kunde se det live.
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
Lämna gärna din kommentar
onsdag 19 januari 2022
Puch stötdämparben - skillnad
Idag putsade jag på två stötdämpare, en äldre med den obetydligt kortare kromhylsan, och en till senare modeller av Florida och Alabama. Jag har nog putsat upp eller jobbat med minst 30 par genom åren men aldrig riktigt tagit in att det faktiskt finns en skillnad på utförandet. Ni ser själva, den lilla slitsen nära botten. Den finns på äldre stötdämpare, det är helt uppenbart. När detta byte skedde får jag helt enkelt forska fram. Idag kan jag inte slå fast det. Men eftersom denna har kortare kromhylsa och det tidiga nedre fästet tyder det på att den har suttit på en tidig Alabama. Så vi pratar 61-65 ungefär. Får återkomma i ärendet som väl får klassas som Puchnörderi. :)
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
tisdag 18 januari 2022
Puch - två versioner av fläktgaller
Den här veckan tog jag med två fläktgaller för en lite mer noggrann rengöring och putsning. Det första satt i Sverige på årsmodellerna 1966 tom 1969. I försäljningsbroschyren från 1966 finns dock inte det här gallret med. Men på de orörda treväxlade modeller jag ägt och äger satt det här mer stiliserade gallret. Utom på en grå Alabama som hade den äldre tunnare och heltäckande modellen. 1966 var ju också det sista året som den tvåväxlade vita Floridan såldes och på något sätt känns det som om även den hade den äldre typen av galler. Men säker kan man inte vara. Om någon har dokumentation när bytet skedde tar jag tacksamt emot uppgifterna. Annars får man kanske utgå från att det var lite blandat 1966.
Den andra modellen lär ha varit standard från 1970 till det bittra slutet.
De här båda är original. Det finns nytillverkade exemplar och det kan vara svårt att skilja dem från de äkta. Men jag är ganska säker på att man kan se skillnader även om Puch ofta slarvade vid efterbearbetning och lät små gjutdefekter passera.
torsdag 13 januari 2022
Tank till tidig Alabama funnen
Den här tanken kanske inte är så fin men den är inte direkt dålig heller. Köpte den för 102 kronor på Tradera. Mest på känn och med suddiga och mörka bilder som enda ledtrådar. Trodde att det kanske var en vit tank till Florida, men det var en gråvit nyans, alltså till den tidiga blå/vita Alabaman med framskärm av plåt. Vi får se om man kan putsa upp den och ställa på hyllan. Tänkte göra en installation på någon vägg när man får ett bättre garage i framtiden. Kan bli rätt fräckt med 20 tankar i olika skick och färger. Den hade åtminstone ett fint tanklock med insats och en någorlunda hel plastlist.
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
fredag 7 januari 2022
Så räddar man en bromssköld till Dakota
Bromssköldar där mätardrivningen kärvar har jag inte brytt mig om. Bara lagt dem till sidan. Eftersom jag är en skrivbordsnisse har jag ännu inte lyckats slå ut sprinten och på så sätt montera ur delarna till mätardrivningen. Inför arbetsveckan långt åt helvete hemifrån, Norrköping, plockade jag med en sådan ful sköld ur skrotbingen. Rostiga delar och med superingrodd smuts. Bromsklossar utan belägg. Började lite tafatt att rengöra skölden med svinto. Insåg dag två att det knappast hjälper. Den ser lika sjaskig ut för det. Hittade en pumpflaska med fälgrengöring i en garderob. Den stod där som ett minne från när jag tömt ur bilen för att få plats med en vit Florida. Hällde lite av vätskan från flaskan på drivningen och la skölden i en gammal plastbytta. 12 timmar senare sköljde jag av den och provade att snurra på drivningen. Det gick lite. Så jag fyllde på ny vätska och väntade på nytt i 12 timmar. När jag sedan testade drivningen lossnade den och började fungera hjälpligt. Nu gäller det att hitta lite fett att smörja in den med.
Drivningen är nu också helt rostfri vilket du kan se på bilden. Jag läste lite på innehållsförteckningen. Fosforsyra. Betydligt mer effektivt än citronsyra uppenbarligen. Aluminiumet hade visserligen blivit lite svart i ytan, men det försvann med autosol. Det kan vara lämpligt att ha koll på detta fenomen om någon själv prövar mitt recept.
Körde sedan genast bromsarmen i vätskan som blivit över. Intressant att se hur rosten försvann som bubblor och skum. Är dock osäker på om förzinkningen även har försvunnit. Det kan vara så. Glöm inte att putsa med autosol och vaxa efteråt så håller sig armen fin. Eller förzinka om den själv. Ska vara ganska enkelt även om jag själv aldrig provat.
Ja ni ser själva på bilden, armen ser ut att vara målad så jämn är ytan. Och bara sju minuter i ”fälgrent”…
lördag 1 januari 2022
Puch 64 - reklambroschyr
Eftersom jag närmar mig 100 000 besök sedan starten 2012 bjuder jag här på reklambroschyren Puch 64. De som önskar får gärna plocka bilder för eget bruk. Men om du publicerar dem någon annanstans ange gärna källan - puchsweden.blogspot.com.
onsdag 29 december 2021
Puch Florida 1972 - en av två saknade pusselbitar
Till min Florida från 1972 saknade jag den rätta handtagsarmen från Magura. Den med knopp men med den gamla modellens utseende vid infästningen. Och just till gashandtaget som denna är till. Kopplingshandtag hade jag sedan tidigare. Men den som söker han finner till slut heter det ju. På Tradera hittade jag handtagsarmen i en oansenlig auktion i kategorin "övriga märken" tillsammans med ett rostigt bakdrev till Crescent Compakt eller liknande. Det var bara att trycka på köpknappen. Också en märklig sak, säljaren behövde mer än en vecka för att skicka delarna. Nu ligger drevet i sophinken och jakten på en original klädplåt över framdrevet tar vid. Hittar jag ingen i närtid får jag väl köpa en nytillverkad, men det bär emot.
onsdag 1 december 2021
Fynd på eBay anlände
Det är inte ofta man handlar på eBay längre. Men av en slump klickade jag hem de här kåporna. Härligt inkletade med ett stenhårt lager av torkad olja och grus. Och garanterat använda på saltfria vägar. Motordelar från Österrike brukar bli skinande blanka efter rengöring och putsning. Och det känns bra att kunna sätta ett originalgaller på Floridan från 72. Och originalskruvarna hängde med... Ja Floridan är på gång men det har inte hänt något de senaste månaderna. En så kallad långbänk. Garagevärmare. Nu fattas jag faktiskt bara klädkåpan över drevet fram. Sedan har jag skaffat allt som behövs.
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
Lämna gärna din kommentar
måndag 29 november 2021
Mer Bing 1/12/122 och 1/12/38
Ja, jag är inne i en period av rengöring av förgasare. Plockade tre i lådan innan jag reste till Norrköping för att jobba. Kan konstatera att jag fick med två urtidsvarianter med loggan på sidan. Den ena med skrovlig yta 1/12/38. Påminner lite om Hammarlack i strukturen. Men det är aluminium rakt igenom. Den andra med loggan på sidan är lite mer bearbetad men har bara beteckningen 1/12 instämplad. Det är ju sådana skillnader som är fascinerande. Det jag också upptäckt är att många förgasare har en siffra eller kombination av siffra och bokstav instämplat vid munstycket. Antar att det är någon kontroll vid tillverkningen. Men på många saknas en sådan stämpel. Och varför nöjde man sig med 1/12 på den ena? Det har jag aldrig sett tidigare.
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
onsdag 17 november 2021
Bing 1/12/122
Man kan få en smutsig Bing att bli blankare än den var när den var ny. Det här med att putsa delar som höstterapi passar mig utmärkt. Jag har ungefär 30 förgasare så det tar lite tid.
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
lördag 30 oktober 2021
Puch Florida 1972, orange - stals 1979 - 9719229
Det här typintyget kommer från min orangea Puch Florida från 1972 som jag köpte 1978 av en äldre man för 500 efter att ha satt in en annons i den lokala tidningen Helsingborgs Dagblad, som senare även blev min arbetsplats under många år. Jag gav bara 500 för en Florida i praktiskt taget nyskick. Min Dakota från 1977 som jag köpte ny när jag fyllde 15 hade råkat ut för en omfattande vandalisering, förmodligen avundsjuka klasskamrater vars föräldrar gick på bidrag. Den lokale Puch-handlaren bedömde den som skrot så jag fick ut värdet på min försäkring, 3300 kronor. 15 kronor mer än jag gav för den.
Runt 1979 sålde jag Floridan till en kompis för 800. När han kom hem stals den mer eller mindre omedelbart efter att han parkerat den utanför sin port. Han bodde i ett höghuskomplex utanför stan och redan då var det mycket slödder där trots att huset var nybyggt. Men han fick bo där med sin mamma efter hennes skilsmässa. Idag är området populärt, Ättekulla, för mig är det fortfarande ett ställe man ska undvika så långt det är möjligt.
Floridan har jag letat efter sedan dess och fick faktiskt upp spåret efter den när den var till salu som vrak i Halland, tror det var runt 2005. Den fanns i en annons på Blocket. Jag känner att minnet börja svika en aning, så det kan ha varit både tidigare och senare. Sedan efter ett antal år dyker den upp igen på samma annonssajt. Och den tredje gången som renoverad i närtid. Hur vet jag detta? Jo jag kontaktade säljarna och frågade efter ramnumret och när det stämde med mitt typintyg och jag berättade att den stulits så försvann naturligtvis säljarna spårlöst. Minns nu att en sa att jag kunde dra åt helvete och slängde luren i örat på mig och att annonsen sedan försvann direkt. Kan inte ha varit lätt att hantera att ens guldklimp är oärlig. Även om jag knappast kan kräva tillbaka den eftersom den inte var min vid stöldtillfället och brottet förmodligen är preskriberat sedan länge så är jag ganska enträgen och besvärlig, det förstår jag. Har ju min lilla släng av Aspbergers det är jag medveten om. Och det känns väl olustigt att äga en stulen moped kan jag tänka.
Vad jag vet idag är att Floridan förmodligen är renoverad och befinner sig hos någon samlare. Den var mycket fin sist jag såg den om bilderna i annonsen stämde. Det händer ju att folk säljer med andra bilder än sina egna så jag kan inte vara helt säker. Men om ramnumret och motornumret stämmer kan det ju inte vara någon annan. Min jakt går vidare någon gång hittar jag den igen, det är jag helt övertygad om.
Värt att notera att det finns väldigt många stulna mopeder som hittat till nya ägare. Och det är bara så det är. Vem vet om motorerna eller delarna man köper på marknader är helt igenom ärliga. Det är bara så det är.
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
lördag 23 oktober 2021
Puch MS50 1960
En snygg MS50 från 1960. Inköpspris 2500. Undrar hur den mår idag? Har den blivit renoverad och förstörd? Ja ibland ångrar man försäljningar många år senare. Tror jag ägde den 2011-2012 men har glömt.
måndag 20 september 2021
Puch Florida 1972 - har börjat sätta ihop den
Nu har jag börjat sätta ihop den röda Floridan från 1972. Det blir ömsom nya delar och begagnade från det svarta skåpet. Framhjulet gjorde jag om till bakhjul och det blev fantastiskt fint. Nästan för fint med ett sprillans nytt bakdrev också. Det gamla bakhjulet har blivit ett framhjul som även det blänker efter putsning, men jag valde att montera ett annat framhjul från lagret som är nästan lika fint, dessutom med samma däckmärke som bakhjulet - VEE-rubber från mopedrenovering.se. Ett hjul som jag fixade till förra året. Lamphuset lackerade jag om med den ljusröda färgen från mopedrenovering.se. Det blev en fin matchning och någon större nyansskillnad mot originallacken på ramen och framgaffeln kan jag inte upptäcka.
Nya hjulaxlar, nya lager, nya kedjesträckare och en ny bussning i svingen för stötdämparna som fått nya kromhylsor - allt från puchverkstan.se. Kanske lite för mycket nytt för min smak men ibland har nöden ingen lag. Näst på tur blir styre och sadel.
Lämna gärna din kommentar
Om du läser det här inlägget på Blogg 1 har du kommit till sidan som per automatik stjäl mina blogginlägg. Min blogg har adressen puchsweden.blogspot.com
måndag 13 september 2021
Blocketspaning - kunde inte låta bli att ta en skärmdump
Så kan det se ut när man monterar framskärmen bakvänt. Eller använder en helt annan skärm, det är lite svårt att veta med tanke på stagens placering. Kanske inte så bra i en annons. Förlåt kunde inte låta bli att föreviga detta. Men jag tycker att det blivit ett växande problem med folk som inte förstår någonting men som prompt ska meka med sina mopeder. Den här har nog insett sin begränsning och säljer. Men många Florida i orört originalskick som förstörs på vägen är trist att tänka på.
2 oktober: Idag såg jag en annons på Blocket som väckte en del intresse. Enligt säljaren var det en mycket fint renoverad Puch Florida från 1967. Bara 37000 kronor… Jag började förstora upp bilderna och så kunde jag konstatera att ännu en okunnig kommer att gå i fällan. Fläktgallret trasigt. Ringen på gummit till förgasaren hängde löst. Bromsljuskontakten släpade i marken. Och flera andra saker hade monterats fel. Sådant borde vara tipptopp om man begär 37000. Av detta kan man dra slutsatsen att resten av jobbet kanske gått till på samma lite slarvigt nonchalanta sätt. Till råga på allt påstods den göra 43 med originalcylinder. Och det vi ju alla att det inte stämmer. Skulle någon låta denna person renovera en motor? Inte jag åtminstone…
lördag 11 september 2021
Veteranmarknad i Markaryd - den första marknaden sedan 2019
Det var med stor saknad som jag och åtskilliga fler åkte till den första veteranmarknaden sedan hösten 2019. Det var väl Tingsryd eller Västerås senast om jag minns rätt. Och hur var det då. Kanske inte så mycket att hänga i julgranen. Det var ett skralt utbud av diverse delar från säljare som anpassat prisbilden till Traderanivå. Utom ett par som var mer förnuftiga. Kollade på en bedagad tank till Florida där kromet slipats - 600 skulle han ha. Blev skitsur när jag nobbade och så var det ett bord mindre att kolla på. Efter fyra varv hittade jag några småsaker. Nu väntar vi på nästa marknad.
Lämna gärna din kommentar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)