Lämna gärna din kommentar
torsdag 30 juni 2022
Puch Florida 1972 -,redo för provkörning
Jag vet att den startar och låter okej i ramlagerna. Men annars blir det en överraskning. Och antagligen är det mycket småfix kvar, det brukar det vara. Jag hade ingen bra kabelstam och omkopplare från styret ned till framlampan så jag köpte ett nytt kit av mopedrenovering.se för 189 kronor. Märkliga färger på kablarna och jag vet faktiskt inte om jag fått ihop det rätt. Testade dödaren och den är åtminstone rätt. Jag får knåpa ihop en egen kabelhärva i vinter för kablar till tutan saknades. Nu fattas jag bara en klädplåt över drevet sedan så ser den helt okej ut. För ganska precis ett år sedan var den en hög med delar av olika märken som jag släpade hem från en liten by utanför Uppsala. Trots att jag inte gjort något åt bakskärmsslutet som är lite buckligt och kedjeskyddet som fått en bit avklippta blev det ingen billig affär direkt. Räknar man ihop inköpskostnaden på 4500 kronor med de delar jag köpt, både nya och begagnade, samt lämpligt som låg i lådorna hemma, blir det ungefär 14500 kronor. Kanske är helt okej för en Florida med matching numbers med originallack. Bara luftburken och lamphuset som är omlackerade. Sälja den går inte, tveksamt om jag får tillbaka mina utlägg, så den får väl stanna fyra, fem år. Vi hoppas att den rullar på bra. Pluggen är kvar och 11 kuggar fram. Kan den toppa 32 får man var nöjd.
Och jag insåg att den gamla ljuddämparen från 64:an nog sett sina bästa dagar. Så jag köpte ännu en ny. Passade hur bra som helst. Och om kag nu ska ge det kritiserade företaget NTS lite cred, så var de svarta handtagsgummina, kopior av Magura, riktigt bra. Kan verkligen rekommendera dem.
måndag 30 maj 2022
Puch Florida 1964 - slitvargen fick ett nytt avgassystem med perfekt passform
Eftersom jag behöver ett avgassystem till min Florida från 1972 köpte jag ett nytt komplett från mopedrenovering.se för 995 kronor till min vita 64:a. Det gamla original kan få ha gjort sitt på den vita men det duger stt använda ett tag till på den röda.Genom åren har jag köpt fem, sex nya avgassystem och de har alla passat bolt on. På nätet har man läst om folk som inte fått dem att passa och när jag förklarat att det är inga problem har man nästan blivit idiotförklarad. Så här gör man. När man ska montera systemet lossar man ändstycket så att man får lite spelrum för fästet på mantelröret. Man behöver inte ta loss det helt. Sedan är det bara att först fästa böjen i cylindern och spänna. Sedan passar man in det andra fästet med bromshållaren, fäster skruvarna lite. Sedan spänner man åter ändstycket och avslutar med att spänna fast bromshållaren. Ett tips här är att kolla att det finns tätningsgarn mot böjen innan och inte vrålspänna muttern där bak. De nya kan ha svaga gängor. Använd en extra M7-mutter för att låsa fast den första muttern. På de nya sitter det en M7 som passar en hylsa storlek 12. Varför vet jag inte, men en extra mutter som passar hylsa 11 löser problemet. Nu köpte jag komplett färdigmonterat system från mopedrenovering.se för att jag är lat. Jag vet inte om dessa system skiljer sig från de i lösa delar eftersom tex puchverkstan.se bara säljer dem i delar, åtminstone sist jag kollade just med tanke på att folk länge klagat på passformen. Jag tror helt enkelt att de som klagar inte vet hur man monterar dem vilket är lite trist för de som säljer delarna.
Lämna gärna din kommentar
onsdag 18 maj 2022
Puch Florida 1972 - lite mer monterat
Det går framåt. Tank och tuta på plats.
Tyvärr några små bucklor på tanken. Jag har en felfri äldre helkromad tank, men är man originalfreak så ska det vara rätt. Jag hoppas att jag fick rätt på V3-motorn förra året, faktiskt matching numbers, annars sätter jag på en crick-crack-notor och den andra tanken och låtsas att det är en 67:a. Ja då får jag förstås byta några andra småsaker också men det finns. Ingen ser skillnad när jag är klar ändå. Men vi hoppas på det bästa.
Lämna gärna din kommentar
Puch Florida 1972 - idag kom ett styre på
Det har gått trögt med det här objektet. Gjorde ganska mycket i slutet på förra sommaren, men sedan blev jag trött. Kan ju delvis bero på att jag måste ta ut andra moppar för att komma åt den. Och sedan ska man minnas var delarna fanns. Hoppas att få på tanken inom kort. Ska bara plocka fram den ur gömmorna... Visst är det kul med bevarad originallack, ja förutom lamphus och luftburk som jag fixade förra året.
Lämna gärna din kommentar
torsdag 12 maj 2022
Min gamla Tomos på auktion / nu med slutpriset
Hittade den på Kalmar auktionskammare. Man får ett gott skratt när man läser auktionsbeskrivningen. Men så är det när oinvigda ska beskriva saker. Jag sålde den för 13700 och den ligger på 12000 nu. Men den måste väl upp rejält om det ska bli någon vinst för säljaren efter auktionsfirmans avgifter. Ni som följer bloggen hittar när jag byggde den i min övernattningslägenhet 2019-2020.Det som är lite märkligt är att killen som säljer inte ens litade på vad jag berättade för honom om ursprunget, årsmodell, vad som var ändrat och så vidare. Det enda han gjort är att sätta på en ful sadel och klistra ett fult märke på lamphuset. Man blir bedrövad. Motorn är från 1964 och kommer från en vit demonterad Puch Florida som jag köpte i delar i Hallstahammar till exempel.
Slutpriset blev 12000 exklusive köparavgifter. Det tar ett tag innan Tomos blir lika högt värderat som Puch kan man konstatera.
lördag 7 maj 2022
Trevlig dag på veteranmarknaden i Höör
Det blev en bra lördag på veteranmarknaden i Höör. Säsongens andra marknad. Som vanligt blandad kompott och varierande säljarmentalitet. Lyckades hitta fyra kompletta Bosch-tändplattor. En TRM-cylinder, en ELKO-cylindet, två fina topplock vilket det ena visade sig vara högkomp men utan instansat nummer, det har jag aldrig sett förrut, ett fint gashandtag Magura till någon Crescent eller Monark, en fotpinne, ett lyfthandtag till Florida. Och tre svänghjul med fina magneter och hela kilspår. På köpet ett helt fläkthjul med det breda spåret. Det enda jag inte lyckades hitta var några inre grundplattor av den äldre modellen med filtkant. Får väl bli i höst kanske.
tisdag 26 april 2022
Påfyllning av delar till Puchsamlingen
Jag är en längre tid letat efter ett Bosch svänghjul med ett fint kilpår till mitt pågående motoprojekt - en tvåväxlad pungmotor från 1963. Först kollade jag på Tradera ett antal veckor. Såg ett lämpligt och kollade med säljaren om kilspåret var helt. "Dä e jättefint" var svaret. Slog till. Men besvikelsen
var total när jag öppnade paketet. Vi hade helt enkelt olika syn på vad ett fint kilspår är. Försökte sedan köpa ett antal andra men med bud runt 350 fick mig att rygga. Kände att det kunde bli både tre och fyra inköp innan jag skulle bli nöjd. Och med bedkrivningar som titta på bilderna och bedöm skicket. Då pratar vi om mörka suddiga bilder utan kilspåret avbildat gav jsg helt enkelt upp. Sonen meddelade att Degeberga veteranmarknad skulle äga rum och jag vsr naturligtvis på. Ivrigt tjatande om att klockan 06.00 är nästan försent kom vi iväg, vi två och hans vän A. Jag hade föreställt mig en marknad med tusentals gubbar på jakt efter fynd och bara några få säljare som hade något av värde. När vi anlände halv åtta fick vi parkering intill, vilket aldrig hänt tidigare. Det var fler säljare än kunder. Det var bara att ta en bag från den stora livsmedelsjätten och ut och leta efter ett svänghjul. Det brukar finnas sådana i drivor på marknader. Men de var svårfunna den här gången. Lyckades dock rota fram tre stycken för en 50-lapp styck. Och sedan gick det av bara farten - två bagar fylldes till bredden av topplock, fyra stötdämpare, kromade tankar, Magurahandtag, en babycylinder till MS50 för en 50-lapp, och åtskilligt mer - bland annat åtta fläkthjul, nio yttre fläktkåpor, åtskilliga fläkthuvar och annat löst krafs. När klockan slog nio hade jag gjort av med 1500 och hade skuffen full av delar. Så mycket har jag aldrig lyckats komma över här tidigare. Klocan 09 fylldes gångarna och det var som vanligt. Nu har rengöring och lätt putsning av delarna inletts för man kan ju inte stoppa in smutsiga delar. Ganska mör efter två dagars rengöring. Men skam den som ger sig. På det igen.
Visst är det märkligt. Under pandemin sålde jag det mesta av mitt lager under förvissning om att jag skulle dö och en önskan om att lämna allt uppstädat och enkelt att avveckla för min familj. Skrev utförliga försäljningsanvisningar för mina moppar och tips på köpare som skulle ta alla för ett visst pris. Nu stoppar jag in del efter del med ett helt nytt motto "den som har flest delar när han dör vinner"
lördag 9 april 2022
tisdag 5 april 2022
Puch 1966 prislista
Wow här finns alla favoriterna - Dakota, Florida och Alabama. Den läckra MC50 som man aldrig kommer att äga eftersom den kostar lika mycket som tre vita Florida. Och det är den inte värd tycker jag och fnyser lite av avundsjuka.
torsdag 17 mars 2022
onsdag 16 mars 2022
Puch 71
Har kommit över reklambroschyren för 1971.
40 härliga sidor med Puch-nörderi
Fin Wittkop-sadel helt original och hel
Jag såg den här sadeln på Tradera och var helt enkelt tvungen att köpa den. 601 kronor. Helt okej tycker jag. Enligt säljaren ska den ha suttit på en Puch MS50 från 1955. Det är dock inget jag kan verifiera men jag vet att tidiga Puch Maxi hade sadel från Wittkop. Satt och kollade på nätet och sadelmodellen på MS50 från 54-55 ser lite annorlunda ut. Och det gör den även på Maxi. X-30 hade väl Bategu? Den här har fästen för verktygsväska. Jag får väl googla runt och hoppas på tur i sökandet. Wittkop finns ju än idag.
Obehandlad underdel
Behandlad underdel
Original logo ytan obehandlad
Färdig yta
För att rengöra den använde jag läderbalsam och resultatet blev över förväntan. Den är lite spröd i kanterna och lite torrsprucken undertill. Men efter min behandling blev den mjuk och fin. Ska lägga den till samlingen av delar. Om någon vet mer exakt på vilka modeller sadeln satt på mejla gärna till puchdakota1966@gmail.com
Färdig sadel
Såg här såg sadeln ut med ena halvan påbörjad med läderbalsamObehandlad underdel
Behandlad underdel
Original logo ytan obehandlad
Färdig yta
Lämna gärna din kommentar
lördag 12 mars 2022
Jag blir allt skickligare med slipklossarna
Den här yttre fläktkåpan till en äldre Puch-motor såg fruktansvärd ut. Någon hade kört en typ av stålborste på hela ytan, förmodligen med någon borrmaskin. Jag trodde aldrig att det skulle bli något av denna tog inte ens en bild innan jag satte igång. Det tog minst 12 timmar att för hand fixa detta med sandpapper, slipklossar och putsmedel. Alltså en timlön på åtta kronor ungefär eftersom kåpan kanske är värd 85 kronor nu efteråt. Nu putsade jag dock ett fläktgaller samtidigt så riktigt så illa blev det inte, men ändå
Lämna gärna din kommentar eller mejla till puchdakota1966@gmail.com
torsdag 10 mars 2022
När går man över gränsen när det gäller Puch-nörderi
Vaknade tidigt och började putsa på en originalskruv med bricka till fläktgallret. De har kupad skalle. Efter en stund började jag fundera på om jag gått över gränsen. Kanske. Men jag tänker inte låta det stoppa mig. Inte än.
Visst blev den fin. Jag använde autosol på bomullstops. När man skriver detta känns det verkligen som om man gått över en helig gräns, bomullstops… Och vet ni vad, jag köpte ICAs billigaste.
söndag 6 mars 2022
Bevingade ord från Puch
Satt och kollade på min stora originalplansch Puch 63 som jag äntligen ramat in. Eller rättare sagt min fru skaffade en ram och satte in planschen som legat ihoprullad ovanpå ett skåp i vardagsrummet i ungefär tre år. Men i vårt lilla hus finns inga tomma väggytor kvar så den får stå bakom arbetsstolen i arbetsrummet. Här kommer ett litet urklipp.
OBS Läser du det här inlägget på Blogg 1 så beror det på att den sajten stjäl mina inlägg och gör dem till sina egna. Måste vara jobbigt att bygga sin verksamhet på stöld av upphovsrättsligt material. Den riktiga adressen är puchsweden.blogspot.com
tisdag 1 mars 2022
Puch 62 reklambroschyr
Den här broschyren har jag inte så jag snodde några bilder på en bildsamlarsajt. Helt fräckt. Men de har stulit bilder av mig så där kan man säga att vi är kvitt. Någon gång kanske jag slår till och köper en om det dyker upp någon någonstans.
Växelhus till tvåväxlad Puch 1963 fixas till
Just nu jobbar jag med en motor som suttit på en tvåväxlad Florida från 1963. Jag har ingen plats för fler mopeder men motorer kan man ju samla på istället. Man kan ju föreställa sig motorn på en härligt vit ram med gnistrande krom.
Hur som helst det ursprungliga växelhuset har någon gång varit i något, typ en sten eller betongkant och skrapat bort avtappningsskruven. Hålet fyllde man med plastic padding. Nu har jag påbörjat överflyttning av delarna till ett helt växelhus. Ja helt är det men otroligt repig och skavt. Sidan som sitter vänd framåt är otroligt sliten av väggrus. Tyvärr glömde jag en fast nyckel storlek 14 hemma för att kunna lossa växelaxeln. Jag var helt säker på att det var 13 men icke. Så därför kom jag bara halvvägs. Istället blev rengöringen i fokus. Och det var intressant historia som dök upp. Tunna spån av aluminium kunde man gräva upp ur de nedersta skrymslena. Antagligen därför man kunde hitta den utan tillhörande motor …
Det hela huset
Och det gamla huset
OBS Läser du det här inlägget på Blogg 1 så beror det på att den sajten stjäl mina inlägg och gör dem till sina egna. Måste vara jobbigt att bygga sin verksamhet på stöld av upphovsrättsligt material. Den riktiga adressen är puchsweden.blogspot.com
Lämna gärna din kommentar
söndag 27 februari 2022
lördag 19 februari 2022
Puch - en ful fläktkåpa snyggas till
I veckan fick jag hem en extramotor. Min vana trogen rengör jag den och putsar upp den. Oerhört skönt att slippa oljesmuts och annat skräp. Fläkthuven hade någon tidigare ägare dragit runt ett grovt sandpapper på med fula repor som följd. Det finns ju personer som har polering som yrke och därför kan presentera skinande delar utan den minsta skråma. Som skrivbordsnisse har jag inte de ambitionerna. Och inte möjligheterna heller. Men lite finare skulle man väl kunna få den här huven? tänkte jag. Rotade fram en slipsvamp från Biltema art 19-3041 med 150/100 korn och började slipa. Efter någon timme var reporna borta. Kvar finns bara några märken som jag inte ansåg tiden och mödan värd att ta bort. Efter slipningen tog jag lite autosol som ju innehåller slipmedel och putsade. Resultatet blev en huv som känns helt okej att använda. Det finns spår av repor kvar, om jag hade haft orken och framför allt tiden hade kunde jag slipat i en timme till. Kanske det blir så lite längre fram.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)