tisdag 16 juni 2020

Puch VS50 L - hjul monterade

Så har jag monterat fram- och bakhjul. Köpte två objekt på Tingsryds marknad förra året för 100 kronor och fick lägga många timmar på dem - finns ett äldre inlägg om den marknaden. Kostade på framhjulet nya lager och innerhylsa samt nya däck av märket Deestone, ser nu att jag köpt Fortune. Valde de dyrare med tre lager. Slangarna billigast möjliga. Än så länge håller de luften perfekt. Däcken luktar åtminstone gummi och de har pallat 4 månader med fullt tryck i kallförråd. Bromssköldarna tog jag ur mitt lager med nyputsade delar. Ni vet de där träliga dagarna här i övernattningslägenheten när vinden pinade utanför och jag troget satt och putsade på sommarens inköp. Nu får jag betalt för mödan. Det gamla hjulet fick jag kapa axeln på för att få av. Det blir till att klippa av ekrarna och jobba fram ett fint nav i vinter - beöver någon rostiga hjul så hör av er. Har inte bestämt mig för vilken motor det ska bli. Originalmotorn lägger jag nog i en låda som vanligt. Ska det bli två eller treväxlad pungmotor? Ja vi får se.

onsdag 3 juni 2020

Encarwi till Puch, finns det? Javisst ...

Hade glömt att jag klickat hem en tvåväxlad pungmotor från Holland på nätet. När jag packade upp paketet fick jag se att det satt en Encarwi-förgasare på den. Vad är detta? Det märkliga var att den hade rätt vinkel mot cylindern. Satte mig vid datorn och sökte på beteckningen S71A. Jodå mycket riktigt det fanns sådana till salu för 55 euro på en Holländsk sajt med begagnade och nya delar till Puch. Ett par klick till på Google och ett gammalt inlägg på Raketsports forum 2012 bekräftade det hela. Tydligen hade några Puch med Encarwi sålts även i Sverige. Troligtvis parallell-importer. Så man lär sig något nytt varje dag.
Den sista bilden är hur modellen ser ut. Jag hittade den på nätet till salu för 1250 euro. På några av de andra bilderna ser man att det sitter en Encarwi på den. Via en holländsk nummerbank fann jag att motorn jag köpt är från 1972 http://members.chello.nl/rb0/nrs.htm.
Trampor med fotväxel, rätt kul kombo. Men det är ju enkelt att sätta en kick och en kickfjäderhållare på den så blir den lite mer svensk. Positivt är att detta är sista årsmodellen med tvåväxlad pungmotor, åtminstone i Holland. Motorn har fått samma förbättringar som V3-motorn fick vid samma tid. Modellen heter "Puch type MV 50 2-bak voet" på flamländska. Och modellen har dessutom fotbroms. Hur man kör en sådan är ju lite intressant men jag antar att man vänjer sig. Hej för idag

tisdag 21 april 2020

Svart tanklock vitlackat ursprungligen till Puch MC50

Det här tanklocket dök upp på Tradera. Säljaren beskrev det som ”de första MC50 hade ett tanklock av svart bakelit/plast som vitlackerats”. Om detta är sant eller inte vet jag inte. Men jag var tvungen att köpa det.

fredag 17 april 2020

Puch 1958 MS50-motor första modellen

Jag har haft några sådana här motorer genom åren. Jag har aldrig behållit dem eftersom det alltid funnits andra motorer sv större intresse för mig. Och ni som följt den här bloggen vet att jag vurmar för två- och treväxlade crick-crack, motorer med den så kallade punglådan. Den här motorn har jag unga direkta planer för mer än att möjligtvis sätta ihop den och ha som prydnad. När all smuts tagits bort var den ganska enkel att putsa upp. Dessutom är den i bra skick. Tyvärr saknar jag tändsystem och den lilla smala cylindern med lika liten topp. De andra bleckplåtskåporna finns. Vi får väl se om jag har tålamodet att leta upp dessa delar eller om jag som vanligt byter bort allt mot en tvåväxlad pungmotor. Letar du efter en bra stomme har du en perfekt här utan glapp som snurrar fint.

lördag 4 april 2020

The Holy Grail - Puch MS50 Baby 1954

Eller heliga graalen på svenska. Någon gång händer det. Man hittar en del till en av de där mopparna man aldrig haft. Här sitter jag och går igenom en hög delar till MS50 som jag köpte via Facebook. Min son dundrade förbi Västerås med sin långtradare och nu har jag lådan här. Den här framgaffeln är till de första Puch MS 50 som kom till Sverige och såldes som årsmodell 1955. The Baby Puch. Den här gaffeln är rak och blev ljusblå innan den till slut blev svart och sedan skrotades. Förmodligen skedde detta redan på 70-talet av gravrosten på röret. Sådant är lätt att fixa precis som de avkapade skärmfästena.

lördag 21 mars 2020

Puchtankar

Det blir bara fler och fler tankar i samlingen. Här är mina olika Puch Florida-tankar. Det finns en helkromad till en 67. En vit till en 64. En vit till en 62. En benvit till en VS50 59. Och den som är svart har varit röd från början och kommer troligen från en röd 65.


lördag 7 mars 2020

Tema 1962 - trimmad för blixtax




Såg denna gamla återförsäljarannons på Facebook. Tack till Janne Hammar.


lördag 29 februari 2020

Puch Florida 1962 - tank som blev vackert patinerad

Jag kunde inte hålla mig. När min fru åkte till högskolan för att gå på föreläsning plockade jag fram lite putsmedel och satte igång. I grunden är detta en tank till en MS50 som kromats. Vad jag kunnat läsa mig till satt den enbart det första året på Floridan som introducerades 1962. 4,5 liter istället för 5,5 som faktiskt kom redan 57 på VS50. För mig betyder 1962 mycket, det var året då jag föddes. Resultatet av 1,5 timmes slit blev över förväntan. Kromet mycket bättre än jag trodde och lacken blev bra med mycket patina - precis som jag vill ha det. Det återstår ett par timmar för att uppnå det maximala resultatet. Hittills är jag dock mycket nöjd. Jag kan konstatera att tidigare ägare försiktigt gjort en del bättringar och det finns några mindre bulor och märken. Men det hör liksom till tycker jag.

Före

Och så här blev den vaxad och klar

fredag 28 februari 2020

Äää daeä en Poouuck?

Som rubriken. När man är ute med den ljusblå Tomosen får man alltid nya snackekompisar. Men det som förvillar alla är att jag säger att det är en Tomos. Öhhh daen säär ut som än Pouuch. Ja min gjorde 60-70. Men den hade NSU-motor. Inte lönt att förklara att jag försett min med diverse Puchdelar för att förvilla. Och när man förklarar att den gör 28 på tak väg och 35 i nedförsbacke blir alla ändå besvikna. Idag hämtade jag ett paket med en tank till en vit Florida från 1962. Ni vet den som är lite mindre än den blev de kommande åren. Jag fick den för 50 spänn på Tradera. Om jag behöver den, nej men man kan inte strunta i tillfällena. I kommande inlägg får vi se hur fin den kan bli med lite jobb. Väl mött då.

onsdag 19 februari 2020

Äntligen. En fin originalsadel till Puch Dakota

Äntligen hittade jag en fin originalsadel med slät klädsel och med den rätta loggan. Har letat i flera år. Plötsligt fanns den på Tradera. Hel klädsel med några små knappt märkbara skador. Bara att mata in en summa som var i klass med vad en nytillverkad kostar. Jag hade dock tur och fick den för 726 SEK. Till saken hör att jag hade slutat att hoppas och köpte först en av de få nya som kom till Sverige för ett par veckor sedan. Men jag blev grymt besviken och sålde den vidare för samma pris som jag hade gett hos Mopedrenovering.se. De nya skulle vara bättre än tidigare med rätt passform men den var lika bred som den med ribbad klädsel och loggan var fortfarande med fel typsnitt. Som vanligt alltså. Nu ska jag smörja upp den här med Viking läderfett. Det funkar bra även om klädseln är någon typ av galon från 60-talet. Kul med rätt patina.

onsdag 12 februari 2020

Fin och hel klädplåt till Dakota sökes

Den här klädplåten är lite trasig även om den ser bra ut monterad. Den har ingen logga som de nyare. Och eftersom den sitter på en 66:a vill jag ha en likadan. Vet faktiskt inte vilka årgångar den var utan logga, är så på 66 och 67. Men på min 68/69 har den logga. Dock så kan ju alla ha blivit utbytta någon gång. Men har du en hel och fin kan jag pynta det som krävs. Mejla gärna till puchdakota1966@gmail.com har jag något du söker kan vi alltid byta.

söndag 26 januari 2020

Vinterpyssel hos Puchsamlaren

Under den kalla årstiden är det avkopplande och botanisera och underhålla förra årets inköp. Just nu har jag jobbat med ett äldre fläktgaller. Dock är det svårt att få till det helt perfekt med enbart handkraft. Retar mig på att jag inte kan få centrum blankt hur jag än gnor. På en förgasare hittade jag ett munstycke med kul märkning. Har aldrig sett detta tidigare. Är det en liten firmalogga eller är det någon hemgjord märkning. Hör gärna av er om ni har ett liknande puchdakota1966@gmail.com
Idag den 12 februari fick jag följande svar, tack för det.

Hej

Köpte ett IMA ställbart munstycke 1966 till min då nya Florida. Har fortfarande kvar mopeden.

IMA var mycket bättre än Jubi, som har en pinne som fastnar i tändkabeln.

Leta i den här bloggen