onsdag 13 februari 2013
Läsarbilder februari efterlyses
Skicka gärna bilder på dina pågående objekt, eller färdiga. Puch är alltid välkomna, men även andra modeller som tex Crescent från 50-70-talen. Jag publicerar dem gärna här. Utrymmet är gratis och många gillar att flukta på coola moppar, det ser jag på antalet visningar för de bilder jag hittills lagt upp. mejla till puchdakota1966@gmail.com / Micke
Här en kåpa till min MS50-motor från 56 som jag putsat på idag. Nördigt eller hur...
tisdag 12 februari 2013
Öppen fråga om utväxlingsvariationer för Puch
Läser någon expert på utväxlingsförhållanden för Puch den här bloggen får du gärna förklara för mig vilken den ultimata drevningen för en Florida med äkta Mexico-motor borde vara. Jag kan inte ha större bakdrev är 35 kugg. Nu kör jag 13-31 vilket är mycket det har jag förstått, åtminstone om jag utgår från Alabamans utväxling, men det går ganska bra trots allt. Cylindern är original TRM från Österrike på 2,9 hk (eller är det 2,6), fyra mm kortare kolv och toppen med högre komp. Det finns ju tre olika sådana toppar, med olika squishband, och jag har den första varianten. 12 mm förgasare. Tack på förhand. Micke. Mejl om du inte vill kommentera är: puchdakota1966@gmail.com
måndag 11 februari 2013
Första provturen med nya Lyx-Floridan avklarad
Man är alltid lika spänd inför första kicken. Men maskinen startade direkt. Tyvärr hade jag valt ett läckande flottörlock - av de 25 jag har i lådan. Ganska typiskt. Lyset funkade som det skulle, men jag jag hade kopplat fel i baklyktan så bromsljuset lyste konstant istället. Bra drag i motorn, lite ovant med fyra växlar men det var en skön känsla. Speciellt nöjd blev jag med kopplingen. Tre skivor ger betydligt skönare körning. Styrstången är däremot för hög, jag fick inte i den hela vägen vid monteringen och jag kände direkt att det måste jag fixa ganska omgående. Men hur... Har kämpat som ett djur med denna, sticker upp 2 cm över markeringen. Den är ny men betydligt längre än original. Jag får leta upp den gamla slitna styrstången och byta, annars lär en olycka inträffa. Kunde inte maxa hastigheten på de isiga vägarna men den gjorde lätt 45 på trean enligt mätaren. Kan hända att jag får dreva ner fram en kugg för det blev ingen kick i fyran även om den segade förbi 50 efter bara några meter - vi får se. Nu får den stanna i garaget tills vädret blir bättre. Det går ju inte att ta in den i värmen med bensin i tanken, tyvärr...
lördag 9 februari 2013
Nytt ljud - ny kraft i Alabaman från 66
Det enklaste sättet att få ny kraft och fart i Puch är att byta avgassystem. För runt en tusenlapp återkommer körglädjen. Och för oss som tröttnat på att gegga med oljesmuts i ett par timmar är de nytillverkade delarna guld värda. Bara att byta. Ibland räcker det med en ny böj. Även nya baklampor är min favorit. Då slipper man bekymra sig för 25-åriga adrenalinstinna och nybakade snutar. Vi vet alla hur obehagligt det känns när man blir stoppad av en sådan, de står och fingrar på sitt pistolhölster och försöker med myndig stämma läxa upp någon som kunde varit deras farsa. Man vet inte hur de ska reagera när man säger emot dem med samma myndiga stämma. Tacka vet jag snutar i ens egen ålder - de vet precis vad man modifierat och de skrattar åt det. Och de förstår att man inte kan ha ljuset tänt om man inte har motorn igång.
tisdag 5 februari 2013
söndag 3 februari 2013
Du har vunnit budgivningen: TH Kabeln Koppl/Vxl.wire för Puch MS 50 m flera
Yippiekayeee. En kopplings-/växelvire och en gasvajer för 40 pix styck. Alltid kul med originalkartonger...
lördag 2 februari 2013
Röd Dakota 67 till 68 köpes
I år ska ska jag köpa en röd Dakota från 67 eller 68. Kanske 69 i nödfall. Speciellt årsmodell 67 är av intresse vilket några säkert förstår. Har du en rishög eller en i mint condition? Ja faktiskt vilket skick som helst - hör av dig. Kostar den mycket kan du räkna med affär i slutet av maj. Jag är också intresserad av en ram med hela fenders. mejla mig på puchdakota1966@gmail.com (20131218: Inga svar än och det har gått 10 månader. Å andra sidan har inlägget bara lästs 18 gånger och är ett av mina i särklass minst lästa sedan starten med bara cirka 70 klick.)
2014 i februari: Jag letar fortfarande av och till, missade ett fint objekt för att jag just då saknade pengar i oktober/november. Men jag ger inte upp, någon gång kanske jag har tur.
2014 i maj: Jag köpte en 68:a i mars i år. Kör med den varje dag. I april fick jag tag i en tank till en 67:a och en fin motor, så visst händer det saker. Men jag inser att det lär dröja innan jag hittar en 67:a att sätta tanken på.
2014 i februari: Jag letar fortfarande av och till, missade ett fint objekt för att jag just då saknade pengar i oktober/november. Men jag ger inte upp, någon gång kanske jag har tur.
2014 i maj: Jag köpte en 68:a i mars i år. Kör med den varje dag. I april fick jag tag i en tank till en 67:a och en fin motor, så visst händer det saker. Men jag inser att det lär dröja innan jag hittar en 67:a att sätta tanken på.
torsdag 31 januari 2013
Våren allt närmare - Floridan snart klar - den kanske falska Lyxen har återuppstått
Nu är jag nästan i hamn med det senaste projektet. Bara växelspak, baklampa och bakelitburk kvar. Och naturligtvis ska ändstycket på kedjeskyddet på. Sedan är det dags för provkörning som blir nästa prövning. Frågan är: Går den fyrväxlade motorn som den ska? Allt är rätt inställt men man vet aldrig om tändspolen ger upp direkt. Så är det ju med gamla delar. Ser fram emot torra vägar så jag kan ta ut den ur gästrummet och få några pluspoäng.
Korta fakta: Motor, framgaffel, lamphus, framskärm, bakstötdämpare köpt från Österrike. Ramen från Tradera - här jag haft dubier om ursprunget, kan vara Tomos kan vara Puch. Jag kommer att sätta fast typbrickan som säger Lyx från 57. Spelar ju inte så stor roll, det är ju ingen originalhoj längre och den ska inte säljas. Framhjulet från en vit 64:a, alltså tidigare utbytt men nu åter till heders. Kopplingshandtag, pakethållare och bakhjul från en skrotad 79:a. Styret - ett äkta aphäng - från Tradera. De vita gummihandtagen från en e-butik i Tyskland. Gashandtaget är NOS, kromat huvud och satt oftast på gamla Monark - armen från lådan. Avgassystem, klädplåt, sadel och baklampa nytt från Puchverkstan. Jag älskar den beigea sadeln och så retar det originalbögarna. Svingen från nedlagd Puchaffär i Danmark, hittade den hos en dansk i Våxtorp. Tanken från en skrotad Alabama. Övriga delar från mina lådor. Byggkostnad alldeles för mycket men runt 8000. Kvar att göra - nya hjul högst på önskelistan men den investeringen gör jag bara om den rätta körglädjen infinner sig. Sedan kan man ju skaffa ett par verktygslådor och hänga på bak, men jag tror mer på kromade stjärnor i skruvhålen. Och så kanske en störtbåge. Det hade varit fräckt med två sökarljus på bågen i så fall. Vi får se.
onsdag 30 januari 2013
Läsarhojar januari - Puch Alabama - tre renoverade
Från Staffan i Karlskrona kommer tre Alabamor som är renoverade från grunden. Mycket risiga från början berättar han. Den blå går lite fortare och har fyrväxlad låda och 15 Bing. Motorn är vässad av den välkände mr Pucher. Vill du också ha din kära ögonsten på min blogg. Mejla över en bild och lite kort info till puchdakota1966@gmail.com. Utrymmet på Puchsweden är obegränsat.
tisdag 29 januari 2013
Läsarhoj januari - Puch Dakota (En 67-ram visade det sig)
Så här är man van att se gamla Puch Dakotor - lite stajlade och en bra bit från orginalutförande.
Vill du också visa upp din Puch - mejla mig så fixar vi det. Bloggutrymmet är gratis och Google gillar att man slösar lite med deras mb.
Just den här Dakotan är en 67:a visade det sig när vi kollade närmare på ramnummer och detaljer. Dock har den mist sina fenders och sin originalmotor.
Puch Alabama 67 - januaris slitvarg
Albaman från 67 bara går och går. Här en klassisk pose på den här bloggen. Lätt lutad mot väggen till sovrummet. Hatar smutsen på vägarna.
söndag 27 januari 2013
Dakota Alabama - diverse delar köpes - bytes
Har du tröttnat på ditt renoveringsobjekt eller fick du en massa delar över? Jag samlar just nu ihop prylar till kommande projekt. Jag brukar ha en framförhållning på ett-två år innan jag sätter igång. Så även om du läser det här inlägget långt senare än jag publicerade det, är det aktuellt. Du kan mejla mig på puchdakota1966@gmail.com
söndag 20 januari 2013
Ingen Puch-vår i sikte - jo kanske
Kallt och jävligt. Hade spanat in ett gäng auktioner på ebay men budrobotarna klådde mig varje gång. Enda glädjen var att jag trissade upp priset rejält för en del. Nu väntar jag in ett styre till min MS50V i fint skick - och yes äntligen en auktion som folk inte hade span på. Då har jag allt för att starta renoveringen av MS50V:n. Den ska vara svart original, så det får den bli. Våren rycker närmare...
söndag 13 januari 2013
5000 besök
Det måste firas. Ingen tårta. På jobbet räknas bara klicken på vår sajt, många klick bra dag.
Nu har jag kommit på vad man ska skriva för att besöken ska trilla in i snabbare takt än hittills. Ja la tidigare in ett inlägg med MS50:n till salu, tog bort inägget efter 12 timmar. Då finns orden kvar i googels sökdata och man länkas hit. Nu kör jag några till för att testa om även brödtexten hänger med: Puch Florida till salu 500 kronor till exempel. Fina Puch-delar billigt osv. Den bästa är nog grön Puch Dakota 1966 säljes för 1500 kronor.
20130120: Besök per dag är nu uppe i 35 i snitt ungefär vilket betyder 12 800 om året. Mer än en fördubbling alltså. Det är fortfarande inlägget om delar från ebay som folk klickar på. Nästan varje dag faktiskt
Etiketter:
67,
Alabama 1966,
Alabama grå 1966,
bakelit,
Crick-crack,
Dakota 1966,
fenders,
Mexico-motor,
MS50,
need to be fixed up,
Nytt objekt,
Object,
så fixar man,
VZ50 motor,
värk,
äldre luftburk
onsdag 2 januari 2013
Vinterpyssel med Puch Lyx
Idag satt jag och pysslade en del med min falska Lyx. Med Posten kom en fin framskärm från Österrike. Den fyrväxlade Mexicomotorn har tagit plats i ramen. Fick ett par vita handtag från Tyskland i förra veckan - allt för att retas. Nu ska jag ringa Björn på Puchverkstan och köpa en vit Bategu-sadel och ett nytt kromat avgassystem. 79:an som jag hittade innan jul fick donera en pakethållare, ett kopplingshandtag och ett bakhjul. Egentligen borde jag kanske skaffa däck med vita däcksidor också... Blir nog bra det här till slut. Tänk, det var i februari/mars 2012 som jag köpte ramen utan att ha något mer, kan den bli färdig moped innan ettårsdagen? Känns tveksamt, men det är trots allt möjligt om jag skärper mig...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)