fredag 12 april 2019

Tomosprojektet - bakslag men ändå en bra bit på väg

Det gick fort att få den ljusblå på hjul. Men jag upptäckte ganska snart att gaffeln satt sig och att framhjulets lager var kass. Så det blev att riva ned den igen. Den övre glidhylsan, som är av bakelit på de här äldre modellerna, hade utvidgat sig och fick inte längre plats i gaffelbenet. Mycket märkligt. Fick kämpa för att få isär gaffeln och fick offra den ena kromhylsan. Jag slipade till glidhylsan och monterade nya tätningar. Och så fick det bli en ny kromhylsa med tillhörande filt. Nu funkar den bra igen. Man lär sig alltid något nytt. Och dagen efter kom allt på plats igen och av bara farten hittade en motor in i ramen - den tvåväxlade Florida-motorn från 64 som jag bara putsat upp, bytt packboxen vid växelaxeln, fixat den oxiderade kickaxeln genom motorkåpa, satt på den felande tändkabeln och kompletterat med en TRM cylinder med originalplugg och tillhörande Elko-kolv. Helt otrimmad alltså. Har dock inte en aning om den kommer att låta illa från lager eller något efter att ha legat i en låda i typ 40 år. Men oljan var fräsch så hoppet finns.





















fredag 29 mars 2019

torsdag 21 mars 2019

Fler än jag som hatar trampor

Hittade den här på nätet. Precis som jag satte man fotstöd istället för trampor. Men man behöll den handväxlade motorn. Inspiration till nästa bygge kanske.

onsdag 20 mars 2019

Tomos på hjul

Äntligen står den ljusblå på hjul igen. Jag valde att satsa på en uppsättning från Puch. Även pakethållare från Puch. Det blir nog fler delar från Puch än från Tomos när den blir klar. Men det är ju samma delar i grunden. All plåt är just nu från Tomos. Även sadeln är original - ser ut som Bategu men utan logga och rutmönstret på ytan är lite annorlunda. Stötdämparna har den fräcka Tomos-loggan på nedre benen. Funderar som bäst på om jag orkar ha trampmotor med handväxel, eller om jag ska lägga den i en malpåse och satsa på den tvåväxlade Floridamotorn med punglåda. Det absolut bästa med att ventilera sina tankar här är att man slipper alla dumma kommentarer. Jag är så evinnerligt trött på alla låtsasexperter på Facebook. Och alla dessa korkade frågor... Dessutom om man lägger ut en bild på en moped kommer obönhörligen kommentaren "Pris?" som om man skulle vara beredd att skänka bort den till någon behövande. I bakgrunden skymtar min resväska - man är beredd att åka hem med kort varsel. Börjar hata den här stan allt mer.

torsdag 14 mars 2019

Lyxen hemma - lyckad provkörning

Det tog lite tid att få igång motorn. Var tvungen att rulla den fem, sex meter innan den tände till. Men sedan gick den perfekt. Och elen hade jag kopplat rätt med egentillverkad elstam. Enda missen var att jag i den dunkla miljön i Norrköping inte fått bensinkranen rätt monterad. Så det får fixas i morgon tillsammans med lite bromsjusteringar.


Bilden nedan: Så här såg den ut när jag köpte den. De nyekrade hjulen, den nya luftburken och ungefär hälften av de lösa prylarna såldes omgående. För pengarna skaffade jag bättre delar. Jag har fortfarande kvar de fula verktygslådorna som ska sitta på bakskärmen. De kommer inte att monteras av mig någonsin. Den dyraste delen att skaffa var en luftburk i samma nyans av bakelit. Den hittade jag på ebay och kostade 1000 kronor med frakt, vad gör man inte för lite koppargrön färg...

måndag 11 mars 2019

Nästa projekt igång - dags för en Tomos som jag tidigare berättat om

Första biten var enkel. Sedan fastnade jag eftersom jag saknade fästbultar till stötdämparna. Så är det att skruva 40 mil hemifrån. Hoppas kunna få den på hjul i mitten på nästa vecka.





Tradera - här är allt möjligt

Så många ord för att sälja trasiga delar. Vem köper ett svänghjul med en spricka och ett illa åtgånget fläkthjul? En trasig del kan för fan inte vara okej för övrigt då den kasserats av någon. 





lördag 9 mars 2019

Puch Lyx - helt klar

Idag den 9 mars är Lyxen klar, lätt modifierad för att passa min smak. Elen kopplades utan problem. Däremot hade jag glömt bort att byta packboxen på växelaxeln men det löste sig på ett par minuter. Hade en ny på plats - hur ofta händer det ... En annan sak var att elkabeln till bakljuset saknades, också en sak jag förträngt, så jag fick göra en provisorisk dragning. Får fixa en lagom tjock ståltråd och dra en kabel mellan inner- och yttre bakskärm i sommar. Nu återstår bara provstart, så riktigt än är jag inte hemma. Men jag räknar inte med några större överraskningar. Nu börjar jobbet med Tomos motsvarighet till den här maskinen. Härligt frisk ljusblå färg som ju var så poppis 59/60.











fredag 8 mars 2019

Köp alltid det dyrare luftgummit - värt varenda krona

Idag använde jag det dyrare luftgummit till Puch för första gången. Har alltid använt gamla halvtorra original och någon gång den billigare varianten som ju var det enda alternativet förr. Hade räknat med en timmes jobb som bara skulle resulterat i något halvdant och där jag placerat filtret från luftburken direkt på förgasaren och hjälpligt fått gummit att täcka. Men det tog bara ett par minuter och med spännringen satt gummit som en smäck. Gummit finns hos Mopedrenovering.se och Puchverkstan.se, kanske även hos andra. Det kostar 85 kronor, 40 kronor mer än den billiga varianten.



Puch Lyx 1958 börjar bli klar - Tomos nästa projekt

Nu börjar Lyxen eller Puch VS50 som den heter på riktigt att bli klar. Kvar bara att koppla el, montera baklampa och till sist en original luftburk i bakelit - fynd på eBay. Det är nu bara själva chassit som är kvar. Resten är utbytt och förbättrat. Men det är originallack och original patina. Som alla ser har jag lagt originalmotorn i en malpåse, matching numbers och en enkel renovering för framtida ägare om det blir så, och satsar istället på en treväxlad crick-crack. Näst på tur är en ljusblå Tomos från ungefär 1960. Ska bli kul. Och all montering sker i den lilla övernattningslägenheten i Norrköping. Delarna till den ljusblå rengjordes förra året i juni tror jag det var. Köpt i Västerås













måndag 4 mars 2019

Delar i brevlådan piggar upp en regnig marsdag

Här är kabelstammen till en Crescent/Monark 1247 som jag hoppas kunna modifiera till Lyxen. Ser någorlunda lika ut även om kabeldragningen är lite olik. Vi får lösa detta, kan inte begära mer för tvåkronor. Hade jag haft en 1247 hade det varit bolt-on. Från samma auktionssajt hittades även två verktygslock med originallist och lite tillbehör. Blir perfekt till den ljusblå Tomos Collibri som står näst på tur. Ska släpa upp ramen med övriga chassidelar till Norrköping nästa tur. Ingen rast ingen ro...





lördag 2 mars 2019

Puch Florida 1964 - embryot

Motorn som jag fyndade tillsammans med en halv Florida 64 för ett tag sedan är rengjord. Här ligger den på diskbänken i min övernattningslägenhet - bäst att upprepa detta så folk inte tror att jag lever med mopeddelar. Jag har ett riktigt hem också... Kolla in tändsystemet, så perfekt skick. Kolven satt hårt så jag köpte en kolvbultsutdragare från Mopedrenovering. Den första jag fick hade en defekt men jag fick en ny med en gång. Snabb service må jag säga. Jag hade aldrig testat ett sådant verktyg förr och jag måste säga att det fungerade perfekt. Nackdelen med att meka i en etta på 27 kvadrat är att man saknar en vettig arbetsbänk och verktygsuppsättningen är vad du fick med dig in en plastpåse. Problemet med den här motorn är att kicken går otroligt trögt. Allt annat snurrar mycket fint så jag misstänker att axeln kärvar i bussningen i motorkåpa. Det får bli uppgiften att fixa den här helgen. Börjar arbeta 14.30 så borde hinna tycker man. Kommer inte längre med Lyxen ändå just nu - måste hem och hämta både delar och verktyg nästa vecka.











Puch Lyx - inte långt kvar

Har fått lite pilljobb gjort den här veckan. Övernattningslägenheten ser fortfarande ut som en verkstad men vad gör det. Kedja, en del vajrar är monterade. Kickfjäderhållaren hamnade som vanligt när man jobbar med en importmotor en bit ut från klädplåten. Axeln är lite längre antagligen för att motorn använts med trampor och fotväxel - vanligt i Nederländerna och Storbritannien. Den här motorn är från Österrike med landsbokstaven A stämplad i blocket. Fint blir det i vilket fall som helst. Kvar nu är att fixa en elstam. Igår ropade jag in en sådan från en Crescent Compakt 1247 för 2 kronor på Tradera. Såg den av en slump när jag jobbade och slängde in budet när det var tio minuter kvar och det lyckades. Har man 1640 positiva omdömen blir man ofta överbjuden oavsett vad man vill köpa, måste vara den svenska avundsjukan som driver folk att bjuda över till varje pris. Hur som helst min plan är att denna kabelstam borde passa med lite lätt modifiering. 





fredag 15 februari 2019

Puch Florida 1964 - dags att planera för nästkommande projekt

En mycket smutsig tvåväxlad pungmotor från en vit Florida. När jag tog av fläktgallret och svänghjulstallriken tappade jag hakan. Det satt ett blankt tändsystem med helt orörda skruvar. Den röda färgen på bulten till svänghjulet berättade att motorn aldrig har varit öppnad. Det här bli spännande. Har äntligen skaffat mig en kolvbultsutdragare efter nästan 20 års återfallsmekande och det berodde på den här motorn. Kolvbulten lär bli svår. Den har nämligen stått utan cylinder men med en trasa över vevpartiet. Vi får se hur det går. Rapport följer. Framgaffeln och lamphuset blev perfekta efter tvätt och vax.





Puch Lyx - det går framåt

Så här långt har jag kommit just nu. En treväxlad pungmotor har tagit plats i ramen och det är skönt att slippa handväxel. Det får vänta tills det är dags för den ljusblå Tomos Collibri som kommer härnäst. Tanken lyfte i vilket fall upplevelsen.Övernattningslägenheten i Norrköping ser ut som en verkstad just nu. Man får hoppas att hyresvärden ej kommer på besök. Tror inte att det dröjer så länge innan jag kan släpa hem den till Ramlösa för en provtur. Problemet är bara att få plats med den, får kanske hänga någon annan moppe i taket. Ack denna samlarmani,



lördag 9 februari 2019

Dagens fynd - ett embryo till nästa vita Florida

Inte så ofta man hittar fina delar med fin lack under smutsen. Även motorn finns. Men ramen saknas. Jag får helt enkelt putsa upp de här och vänta. Perfekt att fördriva tiden med mellan arbetspassen i Norrköping. Tank, hjul och stötdämpare finns hemma i Ramlösa. 





lördag 19 januari 2019

Puch VS50 Lyx återuppstår från en hög skrot


Det har gått ett halvår sedan jag köpte en hög skrot. Nu börjar VS50:n sakta men säkert att återuppstå i övernattningslägenheten. Jag har tidigare bergsäkert konstaterat att den rullat i Södertälje. Den slutsatsen drog jag av Atlas Copco-dekalerna på ramen. Men så fick jag syn på den bevingade hästen. Ja just det - Sydsvenskans symbol. Malmö med omnejd är alltså den rätta forna hemvisten. Fy ätan - nej skämt åsido det var kul även det. Sadeln är en Lepper som jag hittade på Tradera för 50 kronor. Lamphuset fanns på samma sajt och blev mitt för 393 kronor men det har jag berättat om tidigare. Sedan sist har jag konstaterat att motorn är helt slut - den har delats och satts ihop av någon idiot. Och sedan körts när oljan läckt och stödlagret till sist gett upp. Jag orkar inte renovera denna och det känns inte värt kostnaden så jag gör en klassiker - tar en treväxlad crick-crack från hyllan där hemma. Då behöver jag bara fixa ett fotställ. Väl mött.






torsdag 3 januari 2019

Puch Lyx - framskärm på plats

Så var framskärmen också på plats. Hela veckans planerade arbete gjort redan första dagen. Okej får väl jobba lite med motorn då. Det fanns naturligtvis inga skruvar till skärmens delar, upptäckte att gamla fläktskruvar passade utmärkt tillsammans med nya låsmuttrar. På så vis slipper man en del nya blanka störande moment, men dessa går inte att undvika helt. Så är det när man köper objekt som någon annan skruvat ner för att göra en totalrenovering. Det är ett under att de vitala delarna finns kvar och inte är förstörda. Hade man hunnit börja slipa så hade jag backat vid köpet. Nu finns det hopp trots allt.
Nu ska skärmkråkan sättas dit. Det som förbryllar mig är de extra hålen på sidorna fram på skärmen. Undrar vad man monterat där en gång i tiden - små extraljus kanske...







Puch Lyx framgaffel - nu klar och väl fungerande

Äntligen. Letade i gömmorna och hittade en bra nedre gaffelhylsa - dock av metall eftersom den var av nyare snitt. De äldre original är av någon typ av bakelit verkar det som. Så jag var osäker på om det skulle fungera. Men med nya tätningar och ATF-olja från 00-talet, 59 för en liter Shell Donax kostade den då, fick jag en mycket väl fungerande framgaffel. Nu kan man börja planera för monteringen av chassit.




Så här ser de gamla hylsorna ut. Väger nästan ingenting jämfört med de senare i metall.



Leta i den här bloggen