måndag 15 juli 2013
Alabama 1966 får ansiktslyft
Ja då var semestern slut och man kan börja skruva och putsa igen. Sex veckor utan mek var faktiskt skönt. Hittade ett bättre avgassystem i garaget och från Austria hittade ett antal hjul hem till mig i slutet av maj. Har putsat upp ett av dem. Men, jag kollade inte hur många kugg som satt på bakhjulet. 34 istället för 31. Så nu får jag skruva av det gamla och putsa upp det innan man kan njuta av blank krom. Lacken på den här 66:an blir ganska fin efter polering och med rätt mängd patina.
tisdag 4 juni 2013
Alabaman i låda: Första riktiga framsteget
lördag 1 juni 2013
Kort debattinlägg: Traderas charm borta
Idag kollade jag om det fanns något kul till salu på Tradera. Bland de senaste inlagda auktionerna är nästan alla från knallar. Det är packningssatser, kullager, bromsbackar och annat som säljs av alla firmor på nätet. Hur kul är det? Förr fanns det betydligt fler privatauktioner med kul begagnade delar. Nu hittade jag två, en kanllgul tank till Dakota, helt förstörd, och ett trasigt fläktgaller. Gäsp... (Jag har inget emot säljaren av packningarna, tvärtom han är en ganska trevlig prick som jag mött på marknader, jag använder bilden som exempel - och så får han lite gratisreklam på köpet)
fredag 31 maj 2013
Alabama 67 - från låda till vägen
Att fixa till en Alabama kräver förmodligen betydligt mer arbete än en vanlig simpel Florida. Med min takt betyder det två år. Skönt då har jag sysselsättning. Började med benskyddet, det fick först jäsa i citronsysra så ytorna för den inhyrde svetslagaren blev rena. Nu väntar antingen slipning eller blästring. Underredet har legat i badet ett par dagar, det får ligga kvar. Fick precis ett glädjande samtal från verkstan, jag behöver inte byta bil som jag haft mardrömmar om - V70:n rullar vidare till alla nybilsälskande grannars stora förtret. Ja, jag har förmodligen den äldsta bilen på min gata och på de gator som ligger i närheten också för den delen. Här där jag bor måste man visa hur rik man är (eller hur skuldsatt) så jag antar att mina mopeder och min 13 år gamla bil retar folk. Vilken sommar det blir...
söndag 26 maj 2013
Tre moppar har lämnat - en ny på väg in
Två MS50 och en Florida har lämnat mig. De får säkert det bra hos sina nya ägare. Själv kan jag breaka nyheten om att jag köpt ytterligare en grå Alabama i delar - en 66:a. Därmed har jag snart två Alabama-projekt igång samtidigt - det går också att komma in i garaget. Funderade på om jag ska lackera en av dem i B Racing green metallic - alltså samma kulör som Dakota 66. Det är bara en lös idé...
torsdag 16 maj 2013
Alabama 67: Motorn börjar bli klar.
Alabaman i låda stannade hos mig. I dag har jag fixat motorn. Ska sätta den i en Florida och testa den så att den funkar som den ska. En ny begagnad rostfri sving med kedjeskydd kom med Posten från Tyskland. Och Björn lämnade lite skummgummi-bitar till sadeln. Såg ett par bitar latex i påsen, blir perfekt. Nu gäller det bara att hitta en firma som kan rostlaga benskyddet.
http://puchsweden.blogspot.se/2013/05/illa-medfaren-puch-alabama-1967.html
fredag 10 maj 2013
Provkörd: Alabama 1966
Så var premiärturen avklarad. Allt funkar, växelpedalen något trög, justering krävs. Toppar 40 med bra varv. Misstänker att pluggen är ur, men den är inte drevad. Ägnade dagen åt att polera lacken med lackrengöring. Det blir bra glans. Skärmen verkar gå att polera upp, den har ingen sträv yta som 67:an. Min andra 66:a har fått sin skärm lackerad känns det som, men jag är ej helt säker, har dock utgått från det. Kromet på fälgarna slut, som väntat. Avgassystemet rostigt, så det byter jag. Även hylsorna fram rostiga. Tanken kunde varit bättre. Men fotplattor och vindskydd ännu hela.
Återkommer med bilder när den är rekonditionerad och vaxad för att bevara patinan. M
torsdag 9 maj 2013
Ny i samlingen: Puch Alabama 1966 i patinerat originalskick
Så har jag äntligen hittat en tidig 66:a i originalskick, det skiljer ju en del från årsmodell 67. De första som kom hade en extra ring runt framlampan - en slags adapter så att lampan från den ljusblå kunde användas. Pakethållaren är fyra fem cm smalare än på nyare Alabama - kolla även på bygeln. Har aldrig sett det utförandet tidigare, men det kan kanske vara ett arv från DS50. Skillnaden på sadel syns på de två sista bilderna - den sista från min andra 67:a.(20130817: Nu har jag förstått att både Denfield och Sie Feg (har ej koll på om företaget heter så) levererade sadlar samtidigt den här tiden. Puch tog helt enkelt den sadel som fanns i lager och monterade.) Nu har jag alltså byggt upp en liten Alabama-samling i Puchsamlingen - två Alabama från 66 och två från 67 - tre som rullar och en i kartong. Skulle sitta rätt bra med en blå 68:a nu - synd att jag sålde den jag hade för några år sedan... (201308: Nu finns även en blå i samlingen)
söndag 5 maj 2013
Alabama - sadelstoppning sökes
Fynd bland dammiga delar - NOS ljuskontakt till Alabama
lördag 4 maj 2013
Illa medfaren Puch Alabama 1967 flyttade in idag - lämnade Höör veteranmarknad 2013
Alla delar utom tank och förgasare fanns. Sådant har jag ju gott om så det blir inget problem att montera ihop den här. Tur att killen som plockat ner den inte förstod hur man tar av styret... annars hade patinan varit förstörd. Den har stått så här i många år. matching numbers och motorn verkar ganska OK. Alabamasamlingen växer, känns kul, är riktigt trött på Florida, ungefär lika utledd är jag på Dakota
söndag 21 april 2013
Fynd från årets första veteranmarknad i Degeberga
En ram till en röd Dakota från 69 - tyvärr bortsågade fenders. En ram till en ljusblå Alabama - mycket tidig 61:a - det var därför jag slog till, en treväxlad motor, en hel låda med delar till MS50 - många NOS. Det blev inköpen från årets första veteranmarknad i Degeberga 2013. Om man ska säga något, marknaden var liten, det fanns tre säljare som man kunde handla av, resten hade bara skit eller var uppe i det blå med sina priser. Nu väntar Höör i början på maj och sedan dröjer det till den 21 september innan det är dags för höstmarknaden i Degeberga. Några andra marknader är det inte lönt att åka till.
onsdag 10 april 2013
För kallt för för demontering av MS50 V:n
tisdag 9 april 2013
Nu börjar det dra ihop sig - dags att starta ett nytt projekt
Nu är det dags att börja med årets projekt. Solen lyser och det är lite vår i luften. Min MS50 V från 1960 ska få nytt liv är det tänkt. Jag har alla delar som krävs även om jag letar efter en bättre framgaffel. Började så smått med att fixa till ett framhjul idag. I morgon tänkte jag ta det tråkigaste. Nedmonteringen. Hatar rostiga skruvar. Ramen är hel som tur är, bara kedjeskyddet som behöver en svetsloppa - staget mot svingen har lossnat. Förra sommaren lekte jag en del med den, den rullar på bra så det blir väl ett ganska trivsamt objekt för en gångs skull. Häng med från början.
söndag 24 mars 2013
fredag 15 mars 2013
Glad Puch
fredag 8 mars 2013
Alabaman från 66 blev nästan ren
torsdag 7 mars 2013
Puchs - Puch MS50 med Sachsmotor
Aphängarstyre
onsdag 6 mars 2013
Service och rengöring på schemat
Vad gör man en dag när man är ledig. Jo man tar fram en Alabama och börjar rengöra från novembers och decembers skit. 66:an pysslas om för att 67:an ska få vila lite. Den är ju förstås lika skitig efter årets första två månader. Skönt att att kunna växla mellan två bruksmoppar som man inte behöver vara så försiktig med. Mopeder är bruksföremål och inte skyltexemplar tycker jag även om jag själv gömt undan ett antal. Från Österrike kom en fint framhjul till MS50V:n som är näst på tur att bli iordninggjord. Framhjulet som jag hade var helt okej men jag kunde inte motstå detta på ebay, kolla kromet på navet och fälgbanan...Här helt oputsat, när jag lagt en timme eller så kommer det att vara i nyskick.
tisdag 5 mars 2013
Gubbkörd Maxi
Kan inte låta bli att länka till Björns gubbkörda Maxi. Lacken är den transparenta varianten som även fanns på Monza, Montana och Nevada. Nästan omöjlig att återskapa om man inte är lackproffs. Kul att den överlevt. Kopiera adressen och klistra in den i webbläsarens adressfält.
youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=_ENnzf4RJo0
måndag 4 mars 2013
Ny fartupplevelse med Lyxen
I dag när det blivit lite varmare och vägarna var skönt isfria tog jag ut Lyxen för en sväng. Trots den kraftigt överdrivna drevningen, som jag berättat om tidigare, blev det en ny härlig upplevelse. Växel 1 till 3 så beter den sig som en vanlig Puch utan plugg med 13 fram typ. 55 på trean ganska lätt. Jag bestämde mig för att en gång för alla kolla toppfarten. I med 4:an på den lätt sluttande vägstumpen. Ooops mätaren gick hela vägen till stoppet och stannade där och kurvan kom väldigt snabbt. Det blir till att leta upp en VDO-mätare med 0-80. Har för mig att vissa Zundapp har sådana. Och så ska jag naturligtvis köpa en 15 mm förgasare. Kan behöva lite mer flås för högre varv för den varvade väl bara typ 70 procent av vad den ska kunna klara...I motvind uppför går det inte lika fort, den orkar helt enkelt inte i 4:an - men med 3:an i gjorde den ändå 55 vilket var ganska trevligt - den går alltså lika fort i 3:an oavsett om det är med- eller motvind. Fler rapporter kommer efterhand.
fredag 1 mars 2013
Puch Dixie
Så här såg de tidiga Dixie ut i Österrike. Trampor och med treväxlad handväxel. Bilderna från österrike. Hittade den på ebay - säljaren vill ha 400 euro för att skicka den så jag har ingen möjlighet att ta hem den. Synd, för nog hade man varit ensam om denna här i Sverige.
torsdag 21 februari 2013
Bing 12 till Puch - en samling original
Här är min samling av kompletta Bing-förgasare till Puch. Alla är original. Förr var de värda 300-400 styck. Nu säljs nytillverkade för samma pris. Men hur är kvaliteten på dessa? Och hur känns det att köra med en sådan? Och vem vet vad som sitter på nya objekt som hamnar i garaget? De nya avgassystemen är lycka även om de är av tunnare plåt än orginalsystemen - de låter mer och man kan aldrig få det där originalljudet som man minns från sin egen mopedtid när den nya Dakotan provstartades i väntan på den stora dagen. Det är tankar man får när man öppnar någon av sina lådor med begagnade originaldelar.
onsdag 20 februari 2013
MS50-motorn klar - bortbytt
Idag blev en motorn till den tidiga modellen av MS50 klar. Jag har ingen större nytta av den just nu. Byter gärna bort den mot mot andra Puch-delar eller pengar. Det saknas fläkthuv och den yttre kåpan, fläktgaller och täckplatta till svänghjulet finns. Lägg märke till det speciella kedjeskyddet inne vid drevet.
torsdag 14 februari 2013
Däckbyte - smutsigt och jävligt
onsdag 13 februari 2013
Läsarbilder februari efterlyses
Skicka gärna bilder på dina pågående objekt, eller färdiga. Puch är alltid välkomna, men även andra modeller som tex Crescent från 50-70-talen. Jag publicerar dem gärna här. Utrymmet är gratis och många gillar att flukta på coola moppar, det ser jag på antalet visningar för de bilder jag hittills lagt upp. mejla till puchdakota1966@gmail.com / Micke
Här en kåpa till min MS50-motor från 56 som jag putsat på idag. Nördigt eller hur...
tisdag 12 februari 2013
Öppen fråga om utväxlingsvariationer för Puch
Läser någon expert på utväxlingsförhållanden för Puch den här bloggen får du gärna förklara för mig vilken den ultimata drevningen för en Florida med äkta Mexico-motor borde vara. Jag kan inte ha större bakdrev är 35 kugg. Nu kör jag 13-31 vilket är mycket det har jag förstått, åtminstone om jag utgår från Alabamans utväxling, men det går ganska bra trots allt. Cylindern är original TRM från Österrike på 2,9 hk (eller är det 2,6), fyra mm kortare kolv och toppen med högre komp. Det finns ju tre olika sådana toppar, med olika squishband, och jag har den första varianten. 12 mm förgasare. Tack på förhand. Micke. Mejl om du inte vill kommentera är: puchdakota1966@gmail.com
måndag 11 februari 2013
Första provturen med nya Lyx-Floridan avklarad
Man är alltid lika spänd inför första kicken. Men maskinen startade direkt. Tyvärr hade jag valt ett läckande flottörlock - av de 25 jag har i lådan. Ganska typiskt. Lyset funkade som det skulle, men jag jag hade kopplat fel i baklyktan så bromsljuset lyste konstant istället. Bra drag i motorn, lite ovant med fyra växlar men det var en skön känsla. Speciellt nöjd blev jag med kopplingen. Tre skivor ger betydligt skönare körning. Styrstången är däremot för hög, jag fick inte i den hela vägen vid monteringen och jag kände direkt att det måste jag fixa ganska omgående. Men hur... Har kämpat som ett djur med denna, sticker upp 2 cm över markeringen. Den är ny men betydligt längre än original. Jag får leta upp den gamla slitna styrstången och byta, annars lär en olycka inträffa. Kunde inte maxa hastigheten på de isiga vägarna men den gjorde lätt 45 på trean enligt mätaren. Kan hända att jag får dreva ner fram en kugg för det blev ingen kick i fyran även om den segade förbi 50 efter bara några meter - vi får se. Nu får den stanna i garaget tills vädret blir bättre. Det går ju inte att ta in den i värmen med bensin i tanken, tyvärr...
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)