söndag 22 september 2019

Tingsryd veteranmarknad september 2019

Jag har aldrig åkt till Tingsryd veteranmarknad förut. Och då har jag ändå varit en flitig besökare av sådana de senaste 20 åren. Det har liksom aldrig blivit av, 18 mil enkel resa har tagit emot. Den här varma lördagen blev mycket lyckad. Vi gick upp 04.30. Bara en sådan sak. Jag måste medge att jag blev helt tagen. Stånden ringlade i långa rader längs den dammiga travbanan. Faktiskt tog jag inte en enda bild under de sex timmar jag irrade runt. Säljarna var en brokig skara. Från killar som släpat ut lådor som luktade gödsel och där innehållet var väl marinerat av diverse fekalier, till proffssäljare med allt prydligt uppmärkt. Och som vanligt mötte man allt från idioter till normala personer som en själv. Trots den stora anstormningen klagade många på att de inte sålde något. Mitt spontana råd är att sortera bort all trasig skit innan ni kommer. Ingen vill köpa trasiga kolvar och motorblock. Ett stånd bestod till exempel av enbart trasiga saker, typ sådant som en verkstad samlar till skrothandlaren. Men det fanns mycket bra också. Tyvärr orkade man inte rota igenom alla lådor men jag hittade ändå mer prylar än jag brukar göra i Höör eller Degeberga. Prisnivån var också minst sagt varierande. Säljarna som kom uppifrån Stockholm och Uppsala var bra mycket dyrare än vi i söder är vana vid. Köpte fyra hjul, några Florida-tankar och lite smått och gott. Lyckan är stor när man börjar rengöra ett hjul från lort och det visar sig att fälgbanan är precis lagom patinerad.


Ett blivande bakhjul.


Hittade en stötdämpare till MS50.



fredag 6 september 2019

Giriga eller korkade Tradera-säljare

Här försöker man pressa ut pengar av sådant som borde gå till metallåtervinning. Vem fan vill köpa ett trasigt fläktgaller som helt saknar galler? Men det finns säkert någon korkad sate som lägger pengar på sådant



torsdag 22 augusti 2019

Sensommaråkning

Det har blivit fyra mil med denna sedan den blev klar. Inte mycket kan man tänka, ändå har jag kört med den var och varannan dag, små korta ärenden till macken och för att hämta och lämna paket. Men när man har nära till allt blir det inte mer.


lördag 27 juli 2019

Detta eviga sorterande av små delar till Puch

När man som jag samlat på mopeder och delar i hela sitt liv är det oundvikligt att antalet små lådor med delar hopar sig på hyllor och i skåp. Någon gång ska man ta tag i detta har man lovat sig själv. Om och om igen. Men det enda som händer är att man hjälpligt grovsorterar och försöker lägga samma typ av delar i samma låda. Motorbultar här, skruvar där och kilovis med annat obestämbart någon annanstans. I sommar har jag skapat ett 20-tal mindre sortimentslådor. Jag har slängt en hel del men inser att volymen bara blir större ju mer jag sorterar. Så vad ska jag med 25 motordrev. 14 räcker. Så jag har lagt ut ungefär 15 kilo smådelar på Tradera. Satte låga priser och hoppades att det fanns någon eller några som var intresserade av dessa begagnade originaldelar som hittills duplicerat sig själva en gång vart annat år. Nu har auktionerna inte löpt ut än, men hälften av prylarna tycks finna nya ägare. Lådan på bilden är ganska typisk. Den innehåller glödlampor, motordrev, kilar till kickar, diverse småskruv, fjädrar och kicknav. Kändes logiskt att ha dem i samma låda, eller... Lådan ser välfylld ut men ändå har jag befriat den från minst två kilo metall som skickas vidare om allt går som det ska. Nu kan man också fråga sig vad jag ska ha det som finns kvar i lådan till? Vet inte, men jag är inte redo att skiljas från detta än. Nu är det bara ett tiotal liknande lådor kvar att gå igenom. Orkar jag, eller är det enklare att fylla dem igen genom några klick på nätet eller något marknadsbesök där jag som vanligt frågar säljaren ”vad ska du ha för hela lådan där borta”.



måndag 3 juni 2019

När man ville ha fotväxel på sin Puch

Den nya mopedlagen 1961 gjorde att man nu kunde ha kickstart och fotväxel. Det var också något som den tidigare ägaren till min gröna Lyx från 1958 nappade på. För vem ville inte vara modern, att växla med handen hörde till det förgångna. Med fotväxel blev moppen mer som en motorcykel. Vid den här tiden kunde man köpa ett kit bestående av växelpedal och kopplingshandtag. Men för att det skulle fungera var man också tvungen att byta växelföraren. En ganska enkel operation som dock tar lite tid. Som du ser på bilderna har den här pedalen förlorat sin returfjäder och fått en gäng brickor istället. Staget är böjt så det har gått vilt till kan man tänka eller så har funktionen varit usel de sista åren.







torsdag 23 maj 2019

Återfunna och räddade delar

För en tid sedan var jag åter hemma hos familjen där den gröna Lyxen inhandlades. De hade gett upp även det återstående objektet - vilket inte är ovanligt. Efter att ha misslyckats med att sälja alla delar tillsammans kom jag in i ett skede när bara skrotet återstod. Och precis som jag misstänkte fanns de delar jag saknade till den gröna i lådorna som jag nu släpade hem. Originalmotorn hade växelförare för fotväxel - ombyggnadssatsen fanns här tillsammans med tillhörande kopplingshandtag - ska visa hur de ser ut längre fram. Hittade även typbrickan och stötdämparna. De senare putsas och återmonteras just nu - för de var naturligtvis även de i molekyler.







torsdag 16 maj 2019

torsdag 25 april 2019

Puch Florida/Lyx framgaffel på gång

Just nu har jag inget projekt igång men har på något vis ändå ångan uppe. Så den här framgaffeln, som jag köpt i delar, blev ett bra sätt att utnyttja tiden i övernattningslägenheten. Nu är all gammal färg borta och frågan är hur jag går vidare. Ska jag låta den vara eller löpa linan ut? Vilken färgnyans ska man välja? Frågor man kan ställa sig själv. Eller ska jag sälja den till bättre behövande? Det känns onödigt att kosta på den pengar när den ändå inte behövs.







fredag 19 april 2019

Degeberga veteranmarknad våren 2019

Vet inte för vilken gång i ordningen jag är här. Det här var ett mellanår men jag knöt några viktiga kontakter och såg ett par kul moppar. Själv köpte jag en hög med TRM-cylindrar i ett stånd. Alla i olika stadier av tonårsmodifieringar. Någon kanske man kan använda men övriga nog mest som prydnad i garaget eller som kul foto-objekt. Den ljusblå Bianchin var importerad från Italien och betingade ett facilt pris på 6500. Faktiskt exakt samma nyans som min Tomos. Ljusblått var ju en modefärg runt 1960. Jag hade själv en hemmastickad tröja i liknande nyans som tvååring. Monarpeden hade en härlig patina men nya hjul och glänsande motor. Såg den senare puttra runt så den kanske fick en ny ägare. En gräddvit Como gillade jag. Fantastiskt fin patina och bara 8500. Det är väl typiskt. Förra året hade jag 10 000 i fickan och hittade inget. Den här gången hade jag lätt köpt mig en Bianchi Sparviero. Men med blott en femhundring i plånkan blev det några få inköp.


















Det blev lite till innan hemfärd.

onsdag 17 april 2019

Den ljusblå startade direkt

Det ljusblå Tomos-projektet är fullbordat. Bara mindre justeringar återstår. Motorn som jag hittade i Hallstahammar och som kommer från en skrotad tvåväxlad Puch Florida från 1964 startade direkt och spinner som en katt. Otroligt för en motor som legat i en låda utan cylinder i 40 år med blott en liten trasa som skydd för vevpartiet. Jag har bara rengjort den, bytt en packbox i förebyggande syfte och sedan kompletterat med en TRM-cylinder med plugg. Och satt dit en ny tändkabel. Låter som om den vore ny. Mätaren som följde med Florida stod på 569 mil. Och med tanke på hur tändsystemet såg ut så kan det kanske stämma. Nu får det räcka med nya projekt ett tag. Det gäller att förfina de som finns i samlingen. Kanske jobba lite med att renovera delar ett tag. Har en framgaffel till en Lyx som kan bli fin med ett par veckors jobb.

måndag 15 april 2019

Även den bäste kan sova

Det har varit mycket på jobbet och pendling 80 mil tur och retur sätter sina spår i hjärnan. Det blev uppenbart när jag skulle montera kickfjäderhållaren - den sista pusselbiten på den här moppen. Klädkåpan är anpassad för en trampmotor och har för litet hål för hållaren. Nåväl blir till att byta när den kommer hem. Tur att man har fler.

fredag 12 april 2019

Tomosprojektet - bakslag men ändå en bra bit på väg

Det gick fort att få den ljusblå på hjul. Men jag upptäckte ganska snart att gaffeln satt sig och att framhjulets lager var kass. Så det blev att riva ned den igen. Den övre glidhylsan, som är av bakelit på de här äldre modellerna, hade utvidgat sig och fick inte längre plats i gaffelbenet. Mycket märkligt. Fick kämpa för att få isär gaffeln och fick offra den ena kromhylsan. Jag slipade till glidhylsan och monterade nya tätningar. Och så fick det bli en ny kromhylsa med tillhörande filt. Nu funkar den bra igen. Man lär sig alltid något nytt. Och dagen efter kom allt på plats igen och av bara farten hittade en motor in i ramen - den tvåväxlade Florida-motorn från 64 som jag bara putsat upp, bytt packboxen vid växelaxeln, fixat den oxiderade kickaxeln genom motorkåpa, satt på den felande tändkabeln och kompletterat med en TRM cylinder med originalplugg och tillhörande Elko-kolv. Helt otrimmad alltså. Har dock inte en aning om den kommer att låta illa från lager eller något efter att ha legat i en låda i typ 40 år. Men oljan var fräsch så hoppet finns.





















fredag 29 mars 2019

torsdag 21 mars 2019

Fler än jag som hatar trampor

Hittade den här på nätet. Precis som jag satte man fotstöd istället för trampor. Men man behöll den handväxlade motorn. Inspiration till nästa bygge kanske.

onsdag 20 mars 2019

Tomos på hjul

Äntligen står den ljusblå på hjul igen. Jag valde att satsa på en uppsättning från Puch. Även pakethållare från Puch. Det blir nog fler delar från Puch än från Tomos när den blir klar. Men det är ju samma delar i grunden. All plåt är just nu från Tomos. Även sadeln är original - ser ut som Bategu men utan logga och rutmönstret på ytan är lite annorlunda. Stötdämparna har den fräcka Tomos-loggan på nedre benen. Funderar som bäst på om jag orkar ha trampmotor med handväxel, eller om jag ska lägga den i en malpåse och satsa på den tvåväxlade Floridamotorn med punglåda. Det absolut bästa med att ventilera sina tankar här är att man slipper alla dumma kommentarer. Jag är så evinnerligt trött på alla låtsasexperter på Facebook. Och alla dessa korkade frågor... Dessutom om man lägger ut en bild på en moped kommer obönhörligen kommentaren "Pris?" som om man skulle vara beredd att skänka bort den till någon behövande. I bakgrunden skymtar min resväska - man är beredd att åka hem med kort varsel. Börjar hata den här stan allt mer.

torsdag 14 mars 2019

Lyxen hemma - lyckad provkörning

Det tog lite tid att få igång motorn. Var tvungen att rulla den fem, sex meter innan den tände till. Men sedan gick den perfekt. Och elen hade jag kopplat rätt med egentillverkad elstam. Enda missen var att jag i den dunkla miljön i Norrköping inte fått bensinkranen rätt monterad. Så det får fixas i morgon tillsammans med lite bromsjusteringar.


Bilden nedan: Så här såg den ut när jag köpte den. De nyekrade hjulen, den nya luftburken och ungefär hälften av de lösa prylarna såldes omgående. För pengarna skaffade jag bättre delar. Jag har fortfarande kvar de fula verktygslådorna som ska sitta på bakskärmen. De kommer inte att monteras av mig någonsin. Den dyraste delen att skaffa var en luftburk i samma nyans av bakelit. Den hittade jag på ebay och kostade 1000 kronor med frakt, vad gör man inte för lite koppargrön färg...

måndag 11 mars 2019

Nästa projekt igång - dags för en Tomos som jag tidigare berättat om

Första biten var enkel. Sedan fastnade jag eftersom jag saknade fästbultar till stötdämparna. Så är det att skruva 40 mil hemifrån. Hoppas kunna få den på hjul i mitten på nästa vecka.





Tradera - här är allt möjligt

Så många ord för att sälja trasiga delar. Vem köper ett svänghjul med en spricka och ett illa åtgånget fläkthjul? En trasig del kan för fan inte vara okej för övrigt då den kasserats av någon. 





lördag 9 mars 2019

Puch Lyx - helt klar

Idag den 9 mars är Lyxen klar, lätt modifierad för att passa min smak. Elen kopplades utan problem. Däremot hade jag glömt bort att byta packboxen på växelaxeln men det löste sig på ett par minuter. Hade en ny på plats - hur ofta händer det ... En annan sak var att elkabeln till bakljuset saknades, också en sak jag förträngt, så jag fick göra en provisorisk dragning. Får fixa en lagom tjock ståltråd och dra en kabel mellan inner- och yttre bakskärm i sommar. Nu återstår bara provstart, så riktigt än är jag inte hemma. Men jag räknar inte med några större överraskningar. Nu börjar jobbet med Tomos motsvarighet till den här maskinen. Härligt frisk ljusblå färg som ju var så poppis 59/60.











Leta i den här bloggen