Nu när jag läser den här texten i april 2023 känns det väl på sin plats att beskriva min relation med den gröna. Jag är själv en äldre man numera. Och han försökte bara vara duktig och göra den fin. Sedan jag monterade ett lite högre styre, hittade en sadel med originalklädsel och monterade en pakethållare gick den att köra igen utan irritation. Och pricken över i:et blev bytet av fotpinnarna, från Dakotas höga till Floridans lägre. Så numera är det denna jag kör före de andra. Så lite kan det krävas ibland.
måndag 27 juli 2020
Trångt i Puch-garaget
Det är ont om plats i Puch-garaget. Men det är inget jobbigt problem. Det blir dock bara den vita 64:an som rullar i sommar. Service pågår. Och den gröna 66:an ska förbättras. Renoveringen som gjordes av en äldre man för 20 år sedan lämnar en del att önska - detta är den enda moppe jag köpt som varit helrenoverad. Vet än idag inte varför jag slog till. Har aldrig skruvat med den direkt tidigare men nu ser jag en del märkliga lösningar som jag inte står ut med.
fredag 17 juli 2020
Så ser originaldekalen ut - har visat det förr men tål att upprepas
Idag hade vi inte särskrivet original moped utan skrivit originalmoped. Jag antar att man gjorde en direktöversättning från tyskan. Annars går jobbet med lacken vidare. En kombination av lite svinto, autosol och sedan vax. Lite av varje. Man får vara extremt försiktig med svinto, det är som slippapper men lättare att hantera. Autosol är betydligt effektivare än rubbing har jag märkt. Även här stor försiktighet. Toppar man med flera lager vax blir ytan härligt sliten och funkar bra i soligt väder. Men man ska inte lämna en moped med den här ganska oskyddade lacken utomhus vid fuktigt väder.
torsdag 16 juli 2020
Puch Florida 65 - lackrengöring för nördar
Idag satt jag ett par timmar och jobbade lite med lacken på den nya vita Floridan från 1965. Min tanke är att försöka behålla originallacken. Slitet kan också vara vackert är ju min ledstjärna.
onsdag 15 juli 2020
Orörd motor alltid bäst
När man som en arkeolog undersöker ett nytt objekt allt eftersom får man ofta glada överraskningar. Som när jag tog av tallriken på svänghjulet på den här tvåväxlade pungmotor från Floridan årsmodell 1965. Här har ingen varit på 55 år. Ett Bosch tändsystem i nyskick. Lika kul varje gång.
söndag 12 juli 2020
Magura - välbevarade handtagsarmar
När den första ägaren till den här Floridan omedelbart kompletterade med svarta grepp på de helgjutna handtagsarmarna bidrog han också till att de bevarades i nyskick. Det är skoj att plocka isär den här vita Floridan från 1965. Det kommer att ta tid att putsa upp alla delar efter alla åren under bråte i en lada. Men det känns som om det kommer att funka.
söndag 5 juli 2020
lördag 4 juli 2020
Nytt barn find - Puch Florida 1965
Så då var den hämtad. Ser fruktansvärt medfaren ut. Men den startar och går efter ungefär 35 år, antagligen ännu längre, i en lada på Orust. Av ram- och motornummer kan man utläsa att den såldes eller åtminstone importerades som årsmodell 1965. Vi får se vad det kan bli av den här. Har ett par hjul över från den ljusblå Tomosen, naturligtvis med rostiga fälgbanor men ändå bättre än dem som sitter på denna. Fotbryggan är kass, förmodligen efter en omkullkörning. Misstänker att den stått sedan vurpan. 799 mil på mätaren.
torsdag 25 juni 2020
Vitt och grönt - en snygg Puch-kombination
Byter gummi på bromspedalen på den vita 64:an och det är också dags för nya
bussningar till stödet på 66:an. Och lite allmän service. Kunde inte motstå att
ta en bild.
tisdag 16 juni 2020
Puch VS50 L - hjul monterade
Så har jag monterat fram- och bakhjul. Köpte två objekt på Tingsryds marknad förra året för 100 kronor och fick lägga många timmar på dem - finns ett äldre inlägg om den marknaden. Kostade på framhjulet nya lager och innerhylsa samt nya däck av märket Deestone, ser nu att jag köpt Fortune. Valde de dyrare med tre lager. Slangarna billigast möjliga. Än så länge håller de luften perfekt. Däcken luktar åtminstone gummi och de har pallat 4 månader med fullt tryck i kallförråd. Bromssköldarna tog jag ur mitt lager med nyputsade delar. Ni vet de där träliga dagarna här i övernattningslägenheten när vinden pinade utanför och jag troget satt och putsade på sommarens inköp. Nu får jag betalt för mödan. Det gamla hjulet fick jag kapa axeln på för att få av. Det blir till att klippa av ekrarna och jobba fram ett fint nav i vinter - beöver någon rostiga hjul så hör av er. Har inte bestämt mig för vilken motor det ska bli. Originalmotorn lägger jag nog i en låda som vanligt. Ska det bli två eller treväxlad pungmotor? Ja vi får se.
onsdag 3 juni 2020
Encarwi till Puch, finns det? Javisst ...
Hade glömt att jag klickat hem en tvåväxlad pungmotor från Holland på nätet. När jag packade upp paketet fick jag se att det satt en Encarwi-förgasare på den. Vad är detta? Det märkliga var att den hade rätt vinkel mot cylindern. Satte mig vid datorn och sökte på beteckningen S71A. Jodå mycket riktigt det fanns sådana till salu för 55 euro på en Holländsk sajt med begagnade och nya delar till Puch. Ett par klick till på Google och ett gammalt inlägg på Raketsports forum 2012 bekräftade det hela. Tydligen hade några Puch med Encarwi sålts även i Sverige. Troligtvis parallell-importer. Så man lär sig något nytt varje dag.
Den sista bilden är hur modellen ser ut. Jag hittade den på nätet till salu för 1250 euro. På några av de andra bilderna ser man att det sitter en Encarwi på den. Via en holländsk nummerbank fann jag att motorn jag köpt är från 1972 http://members.chello.nl/rb0/nrs.htm. Trampor med fotväxel, rätt kul kombo. Men det är ju enkelt att sätta en kick och en kickfjäderhållare på den så blir den lite mer svensk. Positivt är att detta är sista årsmodellen med tvåväxlad pungmotor, åtminstone i Holland. Motorn har fått samma förbättringar som V3-motorn fick vid samma tid. Modellen heter "Puch type MV 50 2-bak voet" på flamländska. Och modellen har dessutom fotbroms. Hur man kör en sådan är ju lite intressant men jag antar att man vänjer sig. Hej för idag
Den sista bilden är hur modellen ser ut. Jag hittade den på nätet till salu för 1250 euro. På några av de andra bilderna ser man att det sitter en Encarwi på den. Via en holländsk nummerbank fann jag att motorn jag köpt är från 1972 http://members.chello.nl/rb0/nrs.htm. Trampor med fotväxel, rätt kul kombo. Men det är ju enkelt att sätta en kick och en kickfjäderhållare på den så blir den lite mer svensk. Positivt är att detta är sista årsmodellen med tvåväxlad pungmotor, åtminstone i Holland. Motorn har fått samma förbättringar som V3-motorn fick vid samma tid. Modellen heter "Puch type MV 50 2-bak voet" på flamländska. Och modellen har dessutom fotbroms. Hur man kör en sådan är ju lite intressant men jag antar att man vänjer sig. Hej för idag
tisdag 21 april 2020
Svart tanklock vitlackat ursprungligen till Puch MC50
Det här tanklocket dök upp på Tradera. Säljaren beskrev det som ”de första MC50 hade ett tanklock av svart bakelit/plast som vitlackerats”. Om detta är sant eller inte vet jag inte. Men jag var tvungen att köpa det.
fredag 17 april 2020
Puch 1958 MS50-motor första modellen
Jag har haft några sådana här motorer genom åren. Jag har aldrig behållit dem eftersom det alltid funnits andra motorer sv större intresse för mig. Och ni som följt den här bloggen vet att jag vurmar för två- och treväxlade crick-crack, motorer med den så kallade punglådan. Den här motorn har jag unga direkta planer för mer än att möjligtvis sätta ihop den och ha som prydnad. När all smuts tagits bort var den ganska enkel att putsa upp. Dessutom är den i bra skick. Tyvärr saknar jag tändsystem och den lilla smala cylindern med lika liten topp. De andra bleckplåtskåporna finns. Vi får väl se om jag har tålamodet att leta upp dessa delar eller om jag som vanligt byter bort allt mot en tvåväxlad pungmotor. Letar du efter en bra stomme har du en perfekt här utan glapp som snurrar fint.
lördag 4 april 2020
The Holy Grail - Puch MS50 Baby 1954
Eller heliga graalen på svenska. Någon gång händer det. Man hittar en del till en av de där mopparna man aldrig haft. Här sitter jag och går igenom en hög delar till MS50 som jag köpte via Facebook. Min son dundrade förbi Västerås med sin långtradare och nu har jag lådan här. Den här framgaffeln är till de första Puch MS 50 som kom till Sverige och såldes som årsmodell 1955. The Baby Puch. Den här gaffeln är rak och blev ljusblå innan den till slut blev svart och sedan skrotades. Förmodligen skedde detta redan på 70-talet av gravrosten på röret. Sådant är lätt att fixa precis som de avkapade skärmfästena.
lördag 21 mars 2020
Puchtankar
Det blir bara fler och fler tankar i samlingen. Här är mina olika Puch Florida-tankar. Det finns en helkromad till en 67. En vit till en 64. En vit till en 62. En benvit till en VS50 59. Och den som är svart har varit röd från början och kommer troligen från en röd 65.
lördag 7 mars 2020
lördag 29 februari 2020
Puch Florida 1962 - tank som blev vackert patinerad
Jag kunde inte hålla mig. När min fru åkte till högskolan för att gå på föreläsning plockade jag fram lite putsmedel och satte igång. I grunden är detta en tank till en MS50 som kromats. Vad jag kunnat läsa mig till satt den enbart det första året på Floridan som introducerades 1962. 4,5 liter istället för 5,5 som faktiskt kom redan 57 på VS50. För mig betyder 1962 mycket, det var året då jag föddes. Resultatet av 1,5 timmes slit blev över förväntan. Kromet mycket bättre än jag trodde och lacken blev bra med mycket patina - precis som jag vill ha det. Det återstår ett par timmar för att uppnå det maximala resultatet. Hittills är jag dock mycket nöjd. Jag kan konstatera att tidigare ägare försiktigt gjort en del bättringar och det finns några mindre bulor och märken. Men det hör liksom till tycker jag.
Före
Och så här blev den vaxad och klar
Före
Och så här blev den vaxad och klar
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)