lördag 9 februari 2013
Nytt ljud - ny kraft i Alabaman från 66
Det enklaste sättet att få ny kraft och fart i Puch är att byta avgassystem. För runt en tusenlapp återkommer körglädjen. Och för oss som tröttnat på att gegga med oljesmuts i ett par timmar är de nytillverkade delarna guld värda. Bara att byta. Ibland räcker det med en ny böj. Även nya baklampor är min favorit. Då slipper man bekymra sig för 25-åriga adrenalinstinna och nybakade snutar. Vi vet alla hur obehagligt det känns när man blir stoppad av en sådan, de står och fingrar på sitt pistolhölster och försöker med myndig stämma läxa upp någon som kunde varit deras farsa. Man vet inte hur de ska reagera när man säger emot dem med samma myndiga stämma. Tacka vet jag snutar i ens egen ålder - de vet precis vad man modifierat och de skrattar åt det. Och de förstår att man inte kan ha ljuset tänt om man inte har motorn igång.
tisdag 5 februari 2013
söndag 3 februari 2013
Du har vunnit budgivningen: TH Kabeln Koppl/Vxl.wire för Puch MS 50 m flera
Yippiekayeee. En kopplings-/växelvire och en gasvajer för 40 pix styck. Alltid kul med originalkartonger...
lördag 2 februari 2013
Röd Dakota 67 till 68 köpes
I år ska ska jag köpa en röd Dakota från 67 eller 68. Kanske 69 i nödfall. Speciellt årsmodell 67 är av intresse vilket några säkert förstår. Har du en rishög eller en i mint condition? Ja faktiskt vilket skick som helst - hör av dig. Kostar den mycket kan du räkna med affär i slutet av maj. Jag är också intresserad av en ram med hela fenders. mejla mig på puchdakota1966@gmail.com (20131218: Inga svar än och det har gått 10 månader. Å andra sidan har inlägget bara lästs 18 gånger och är ett av mina i särklass minst lästa sedan starten med bara cirka 70 klick.)
2014 i februari: Jag letar fortfarande av och till, missade ett fint objekt för att jag just då saknade pengar i oktober/november. Men jag ger inte upp, någon gång kanske jag har tur.
2014 i maj: Jag köpte en 68:a i mars i år. Kör med den varje dag. I april fick jag tag i en tank till en 67:a och en fin motor, så visst händer det saker. Men jag inser att det lär dröja innan jag hittar en 67:a att sätta tanken på.
2014 i februari: Jag letar fortfarande av och till, missade ett fint objekt för att jag just då saknade pengar i oktober/november. Men jag ger inte upp, någon gång kanske jag har tur.
2014 i maj: Jag köpte en 68:a i mars i år. Kör med den varje dag. I april fick jag tag i en tank till en 67:a och en fin motor, så visst händer det saker. Men jag inser att det lär dröja innan jag hittar en 67:a att sätta tanken på.
torsdag 31 januari 2013
Våren allt närmare - Floridan snart klar - den kanske falska Lyxen har återuppstått
Nu är jag nästan i hamn med det senaste projektet. Bara växelspak, baklampa och bakelitburk kvar. Och naturligtvis ska ändstycket på kedjeskyddet på. Sedan är det dags för provkörning som blir nästa prövning. Frågan är: Går den fyrväxlade motorn som den ska? Allt är rätt inställt men man vet aldrig om tändspolen ger upp direkt. Så är det ju med gamla delar. Ser fram emot torra vägar så jag kan ta ut den ur gästrummet och få några pluspoäng.
Korta fakta: Motor, framgaffel, lamphus, framskärm, bakstötdämpare köpt från Österrike. Ramen från Tradera - här jag haft dubier om ursprunget, kan vara Tomos kan vara Puch. Jag kommer att sätta fast typbrickan som säger Lyx från 57. Spelar ju inte så stor roll, det är ju ingen originalhoj längre och den ska inte säljas. Framhjulet från en vit 64:a, alltså tidigare utbytt men nu åter till heders. Kopplingshandtag, pakethållare och bakhjul från en skrotad 79:a. Styret - ett äkta aphäng - från Tradera. De vita gummihandtagen från en e-butik i Tyskland. Gashandtaget är NOS, kromat huvud och satt oftast på gamla Monark - armen från lådan. Avgassystem, klädplåt, sadel och baklampa nytt från Puchverkstan. Jag älskar den beigea sadeln och så retar det originalbögarna. Svingen från nedlagd Puchaffär i Danmark, hittade den hos en dansk i Våxtorp. Tanken från en skrotad Alabama. Övriga delar från mina lådor. Byggkostnad alldeles för mycket men runt 8000. Kvar att göra - nya hjul högst på önskelistan men den investeringen gör jag bara om den rätta körglädjen infinner sig. Sedan kan man ju skaffa ett par verktygslådor och hänga på bak, men jag tror mer på kromade stjärnor i skruvhålen. Och så kanske en störtbåge. Det hade varit fräckt med två sökarljus på bågen i så fall. Vi får se.
onsdag 30 januari 2013
Läsarhojar januari - Puch Alabama - tre renoverade
Från Staffan i Karlskrona kommer tre Alabamor som är renoverade från grunden. Mycket risiga från början berättar han. Den blå går lite fortare och har fyrväxlad låda och 15 Bing. Motorn är vässad av den välkände mr Pucher. Vill du också ha din kära ögonsten på min blogg. Mejla över en bild och lite kort info till puchdakota1966@gmail.com. Utrymmet på Puchsweden är obegränsat.
tisdag 29 januari 2013
Läsarhoj januari - Puch Dakota (En 67-ram visade det sig)
Så här är man van att se gamla Puch Dakotor - lite stajlade och en bra bit från orginalutförande.
Vill du också visa upp din Puch - mejla mig så fixar vi det. Bloggutrymmet är gratis och Google gillar att man slösar lite med deras mb.
Just den här Dakotan är en 67:a visade det sig när vi kollade närmare på ramnummer och detaljer. Dock har den mist sina fenders och sin originalmotor.
Puch Alabama 67 - januaris slitvarg
Albaman från 67 bara går och går. Här en klassisk pose på den här bloggen. Lätt lutad mot väggen till sovrummet. Hatar smutsen på vägarna.
söndag 27 januari 2013
Dakota Alabama - diverse delar köpes - bytes
Har du tröttnat på ditt renoveringsobjekt eller fick du en massa delar över? Jag samlar just nu ihop prylar till kommande projekt. Jag brukar ha en framförhållning på ett-två år innan jag sätter igång. Så även om du läser det här inlägget långt senare än jag publicerade det, är det aktuellt. Du kan mejla mig på puchdakota1966@gmail.com
söndag 20 januari 2013
Ingen Puch-vår i sikte - jo kanske
Kallt och jävligt. Hade spanat in ett gäng auktioner på ebay men budrobotarna klådde mig varje gång. Enda glädjen var att jag trissade upp priset rejält för en del. Nu väntar jag in ett styre till min MS50V i fint skick - och yes äntligen en auktion som folk inte hade span på. Då har jag allt för att starta renoveringen av MS50V:n. Den ska vara svart original, så det får den bli. Våren rycker närmare...
söndag 13 januari 2013
5000 besök
Det måste firas. Ingen tårta. På jobbet räknas bara klicken på vår sajt, många klick bra dag.
Nu har jag kommit på vad man ska skriva för att besöken ska trilla in i snabbare takt än hittills. Ja la tidigare in ett inlägg med MS50:n till salu, tog bort inägget efter 12 timmar. Då finns orden kvar i googels sökdata och man länkas hit. Nu kör jag några till för att testa om även brödtexten hänger med: Puch Florida till salu 500 kronor till exempel. Fina Puch-delar billigt osv. Den bästa är nog grön Puch Dakota 1966 säljes för 1500 kronor.
20130120: Besök per dag är nu uppe i 35 i snitt ungefär vilket betyder 12 800 om året. Mer än en fördubbling alltså. Det är fortfarande inlägget om delar från ebay som folk klickar på. Nästan varje dag faktiskt
Etiketter:
67,
Alabama 1966,
Alabama grå 1966,
bakelit,
Crick-crack,
Dakota 1966,
fenders,
Mexico-motor,
MS50,
need to be fixed up,
Nytt objekt,
Object,
så fixar man,
VZ50 motor,
värk,
äldre luftburk
onsdag 2 januari 2013
Vinterpyssel med Puch Lyx
Idag satt jag och pysslade en del med min falska Lyx. Med Posten kom en fin framskärm från Österrike. Den fyrväxlade Mexicomotorn har tagit plats i ramen. Fick ett par vita handtag från Tyskland i förra veckan - allt för att retas. Nu ska jag ringa Björn på Puchverkstan och köpa en vit Bategu-sadel och ett nytt kromat avgassystem. 79:an som jag hittade innan jul fick donera en pakethållare, ett kopplingshandtag och ett bakhjul. Egentligen borde jag kanske skaffa däck med vita däcksidor också... Blir nog bra det här till slut. Tänk, det var i februari/mars 2012 som jag köpte ramen utan att ha något mer, kan den bli färdig moped innan ettårsdagen? Känns tveksamt, men det är trots allt möjligt om jag skärper mig...
måndag 31 december 2012
Firma som fixar kromet
Hittade ett företag på nätet som kromar om delar till motorcyklar och mopeder. Finns i österrike. Man behöver bara skruva av delen och skicka den till dem så fixar de allt. Låter som en dröm. Jag måste prova. När du kommer till sidan, kolla i listen efter förkromning.
Lycka till
Jag ska skicka ner ett par Alabama-fälgar, helt klart.
Micke
http://www.jawa-puch-malik.at
torsdag 6 december 2012
Sadelskruv - knappast NOS - vad gör man?
Fick hem sadelskruven till Alabama. Den skulle vara NOS... Det är den ju knappast men den duger nog efter att jag putsat upp den. Vilket omdöme ska man lämna säljaren. Inget alls tror jag...
fredag 23 november 2012
Puch Mexico-motorn tar form
Jag börjar bli klar med den fyrväxlade Puch Mexico-motorn. Ägnade dagen åt att putsa fläktgallret - lägg märke till att ribborna är lite annorlunda. Fanns bara 66,67 och 68. Bara fläkthuven kvar.
Skönt att jag ångrade mig
Testade att sätta ut min MS50V till försäljning. En vit Dixie hägrade. Dixien blev såld till någon annan med större plånbok och jag behöll min MS50. Kändes verkligen skönt att stänga annonsen. Den här MS50:n har flyttat in liksom, blivit en del av gänget. Det var tänkt att han skulle flytta till ladan några mil bort och bli kompis med de andra klenoderna, men han får stanna i hemmagaraget nu. De två dagar annonsen låg ut hade den 1906 visningar, och tre-fyra typer ringde konstant, den förste redan klockan halvsju på morgonen. Kul när man bara sovit ett par timmar. Stängde av ljudet. Aldrig mer ska jag sälja något på Blocket, fy tusan. Och använda dolt nummer, vem tror att man svarar då. Never. En lite sadistisk sida kom fram i mig. Ju mer en galning ringde desto mer njöt jag av att ignorera samtalen, det kom mejl och sms med texten "ring mig omedelbart". Som om det skulle bita på mig... Jag gör naturligtvis tvärtom av ren jävelskap.
Med posten kom en överraskning. Kul med en ny tidning, den gillade jag.
lördag 20 oktober 2012
Bibeln - katalog från RBO i Österrike
Har fått en katalog från RBO. Inte visste jag att man kan köpa helt nya originalstötdämpare till Alabama tex eller eller en fabriksny ram till MC50. Jag förstår nu var vissa får sina delar ifrån. Visst jag har kollat på deras webshop men den var lite rörig, katalogen gav en ny insikt.
fredag 19 oktober 2012
Ny i samlingen: Nymans herrcykel från 20-talet
Här kommer mitt senaste fynd. En fräck herrcykel från 20-talet har jag nu fått lära mig av expertís på Raketsports forum. Väntar ivrigt på årtal, ramnummer är 2410XX Tramporna är av nyare snitt, ska vara Hermes precis som sadeln. Jag funderar på att skaffa en retro i brunt läder eller hitta en snarlik original på Tradera, inte så lätt vad jag förstår.
Tillägg: Cykeln har nu fått en ny ägare i Stockholm. jag önskar honom lycka till. Själv investerade jag i en fyrväxlad Mexicomotor
torsdag 4 oktober 2012
Nya tändplattan funkar bra på Alabaman från 67
Testade att montera den nya tändplattan, ny kolv och ny avgaskrök. Motorn spinner som en katt. Skönt. Den kritik man komma med är att tändkabeln är av en konstig kvalitet. Det går inte att använda en tändhatt med skruvanslutning. Tändkabeln "mjölar sig" om man försöker skruva på den. Jag använde den äldre typen av tändhatt med en spets som skruvas i från insidan. Kablarna är långa och går lätt att kapa av till önskad längd. Ett bra köp från Puchverkstan.se - nu är det slut med att leta begagnade tändplattor på marknader och nätsajter. Den är tillverkad i Taiwan vilket borde borga för lite bättre kvalitet på spolarna än många andra nytillverkade delar från Kina och Indien.
Den gamla tändplattan ser ut som den var ny, ska skicka den till en kille jag lärt känna från Tradera och få den kollad, antingen tändspolen eller kondensatorn ska bytas, eller båda. Det är faktiskt skönt att leja bort jobb som man är sådär på till en expert som vet vad han pysslar med.
Idag lyckades jag också komma över en treväxlad och komplett motor till en handväxlad DS50 från Österrike, den ljusblå Alabaman. Ska vara årsmodell 1960 - alltså äldre än de första i Sverige. Motornummer börjar med 75xxxx. Ska bli spännande att få hem den.
tisdag 2 oktober 2012
Nya delar till Alabaman från 67
Har börjat köra med Alabaman från 67 som jag köpte i juni. Jag visste redan från början att den hade haft vissa motorproblem och bland annat varit svårtstartad ibland. Och förre ägaren var inte så van mekare så vad som helst kunde dölja sig under fläktkåporna. Plockade av toppen, inga pinnbultar utan långa genomgående bultar, hujeda mig. Toppen, en högkomp som planats. Cylindern planad på ovansidan. Och en Sachskolv... 38,5 mm lopp. I förgasaren satt nålen några steg fel. Bytte topp, satte i riktiga originalpinnbultar och justerade förgasaren. Startade direkt och gick hyfsat. Använde den till jobbet en vecka, mot slutet kom de klassiska problemen, motorn tänder enbart ibland när den är kall, så det tar ett tag att få igång den hostande draken. Klassiskt kondensatorfel eller tändspole som håller på att ge upp. Istället för att kludda med begagnade plattor som jag brukar köpte jag helt enkelt en ny från Björn på Puchverkstan, och dessutom en ny kolv. Kolven var en riktig överraskning. Den var 4 mm kortare runt om, precis som de som sitter i många motorer från Österrike. Blir ett jädra drag i en original TRM-cylinder med denna kolvtyp. Så har ni 38,5 mm med 10 mm kolvbult kan jag rekommendera en titt på Puchverkstan.se. Den är från Speed Parts & Accessories och har artikelnummer 01-15-204 kostar 175.
Det kommer en rapport efter att jag monterat delarna och provkört. Här är lite bilder så länge.
söndag 2 september 2012
NOS Gummihandtag till Puch Alabama
Mer än rubriken behöver inte sägas. Jag blir allt mer ett Alabamafreak, funderar på att börja sälja av ett par Floridor för att köpa fler av denna umderbara skotermodell. Men jag har ju aldrig kunnat skiljas från hojar utan svår ångest...
torsdag 30 augusti 2012
Somarfloridan avancerar
Det går rätt fort att montera ihop den här skönheten. Jobbade lite med den idag. Upptäckte att jag saknar kopplingsarm och handtagsarm som är lika. Nu sitter det en kopplingsarm från Florida 67, med knopp, och en äldre helgjuten Maguraarm till handbromsen. Och inga gummihandtag. Men det är ju marknad i Degeberga på lördag, så med lite tur kanske man kan hitta en knalle med kul saker. Sadel, det lutar åt en vit från Puchverkstan, de är snygga. Funderar även på en ny helkromad tank...det hade nog varit tufft.
måndag 27 augusti 2012
Sommarfloridan blir en sensommarflorida
Idag började jag montera ihop min falska Lyx. Det blir som synes inte någon originalmoped. Snarare mer åt gangsterhållet. Svart och krom är en favorit.
Etiketter:
fenders,
gangsterlook,
krom,
Puch Florida,
Puch Lyx
lördag 18 augusti 2012
Puch Alabama - Månaders sökning har äntligen gett resultat - växelstag funnit
Jag har länge letat efter ett växelstag till min Alabama från 1966. Äntligen är jag i hamn. Och nu blev det inte bara ett utan två på en gång - och dessutom ytterligare en crick-crack motor och ett underrede till fotplattorna på den äldre ljusblå Alabaman från 65. Den enda svenska årgången då den ljusblå hade fotväxel. Jag vet inte om det är samma som till 66:an, det kan det kanske vara. Dags att skaffa en ljusblå inom kort säger jag till mig själv...
måndag 13 augusti 2012
Så mycket kostade MS50 Kansas att fixa till
Idag summerade jag vad det här projektet hittills kostat. Jag kände att jag ville komma till avslut så jag väntar med att leta upp ett orginal gashandtag med lucka, Hella-tuta, det smalare stödet och rätt sadel. Det kupade lampglaset var spräckt så det fick bli ett av nyare modell från en av mina lådor. Sedan har jag inte monterat vajrarna genom ramen som jag borde - vill testa så allt funkar först. Avgassystem är på väg och fläktgallret ej monterat. Väntar med baklampa, kan köpa en ny eller kanske komma över en begagnad. Sedan måste jag hitta ett emblem till framlampan och vita vajerhållare till framskärmen - vet att jag ska ha dessa delar någonstans i någon låda, det gäller bara att hitta dem. Vi får se. Ungefär 3.300 kronor blev det. (Köper jag ny baklampa blir det en femhundring till.) Ganska rimligt för en bruksmoped och jag borde få tillbaka den summan med råge tycker jag.
Inköp:500. Framhjul 250 (Ebay). Pakethållare 20 (marknad) Växelhandtag, huvuddel (NOS) 130. Kransen till handtaget 20 (marknad) Drevkåpa 175 (Tradera)Växelvajer(NOS)100. Stöd med axel och fjäder 350 (Puchverkstan)Färg 500. Luftburk i bakelit 350(Tradera) Sadel 51 (Tradera) Gashandtag 100 (Ebay tillsammans med en hög fina äldre handtagsarmar) Avgassysetm 444 nytillverkat från dansk nätsajt (Kan vara skit) Avgasböj ny 220 (Puchverkstan) Stötdämpare 250 (Ebay) Framgaffel 100 (Ebay) Sedan har naturligtvis plockat diverse delar ur mina gömmor allt eftersom, ingen aning om vad dessa kan vara värda. Noll för mig i vilket fall.
fredag 10 augusti 2012
Puch Sweden testar: Nytillverkade tanklock till Florida
Marknaden svämmar just nu över av nytillverkade delar till Puch. En del är bra, andra är riktiga missfoster. Krom som rostar direkt, dekaler som är direkt felaktiga som i inlägget tidigare, däck som spricker och så vidare. Jag har bestämt mig för att testköpa en del prylar och visa upp dem här.
Först ut är ett nytillverkat tanklock i vit plast.
Tanklocket köptes på Tradera av säljaren Brattis - reggat som företag. Pris 60 kronor.
Färgen är OK om man vill ha patinerat utseende - ska vara vitare när det är nytt. Ytan är skrovlig - ska vara blank. Locket är också betydligt lättare än ett originallock. Jag la märke till att när man skruvar fast locket kommer loggan inte i linje med tanken. Loggan är också i fel storlek och ganska dåligt utförd.
Två av delarna i locket, gummipackningen och metallinsatsen är mycket bra. Korkpackningen ser ut att kunna falla sönder när som helst.
Gummipackningen och metallinsatsen kan man använda som reservdelar i ett gammalt originallock.
Min slutsats är att locket trots allt är prisvärt - det finns en dyrare variant som kostar 145 hos Puchverkstan.se - jag har inte synat det men det verkar vara bättre.
Nästa gång ska jag visa hur en nytillverkad pakethållare ser ut när man använt den ett par år. När det gäller verktygslock till Florida och Alabama föreslår jag att ni letar upp ett äldre inlägg som heter "Rosten kom snabbt 2011" http://puchsweden.blogspot.se/2012/02/rosten-kom-snabbt-2011.html
Original och kopian
Här har jag använt gummipackningen och metallinsatsen i ett gammalt originallock.
Suddig dekal - en sådan miss
I ett svagt ögonblick la jag ett bud på 20 spänn på en dekal på Tradera. Fick hem dekalen och la den bara i lådan. I dag tog jag fram den och tittade på den, gud vad lurad jag blivit. Bara 20 spänn, men ändå. Storleken är det inget fel på men trycket. Suddigt värre, och färgerna ska vi inte tala om. Även om originalet är en vattendekal så borde man väl kunna förvänta sig mer än en fotostatkopia. Jag tiger och lider.
En dekal med perfekt tryck kostar 85 - nu förstår man varför.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)